Зразок оформлення статті

УДК 378.018.8:630*2-051  

 

ХРИК Василь Михайлович
кандидат сільськогосподарських наук,
доцент, завідувач кафедри лісового господарства
Білоцерківського національного аграрного університету
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1912-3476
e-mail: hvm2020@ukr.net

ПРОФЕСІЙНІ ВИМОГИ ДО МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА

Постановка та обгрунтування актуальності проблеми.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.

Мета статті.

Виклад основного матеріалу дослідження.

Висновки та перспективи подальших розвідок напряму.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

   1. Картешкина О. Л. Педагогическое обеспечение профессиональной подготовки будущих специалистов сельского хозяйства в региональном вузе : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. Благовещенск, 2009. 206 с.
   2. Нестерова Л. В. Формирование информационной культуры будущих инженеров лесного комплекса в процессе гуманитарной подготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. Брянск, 2002. 231 с.
   3. Пудовкина Н. В. Формирование социально-профессиональной установки будущих специалистов агропромышленного комплекса : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08. Тольятти, 2012. 263 с.
   4. Сорокоумов С. П. Формирование профессиональных компетенций будущих специалистов сельскохозяйственного профиля в процессе интегративно-модульного обучения в вузе : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08. Санкт-Петербург, 2012. 483 с.
   5. Чеботарева Е. С. Развитие самообразовательной компетентности студентов в процессе проектной деятельности (на материале подготовки будущих специалистов агропромышленного комплекса) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. Курск, 2010. 241 с.
   6. Шепталина Е. И. Формирование профессионально-языковых компетенций будущих лесомелиораторов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. Ростов-на-Дону, 2011. 224 с.
   7. Byerly H., D’Amato A. W., Hagenbuch S., Fisher B. Social influence and forest habitat conservation: experimental evidence from Vermont’s maple producers. Conservation Science and Practice. Vol. 1, Is. 9. e98. doi : https://doi.org/10.1111/csp2.98.
   8. Kimberley A., Bullock J. M., Cousins S. A. O. Unbalanced species losses and gains lead to non-linear trajectories as grasslands become forests. Journal of Vegetation Science. 2019. Vol. 30. P. 1089–1098.
   9. Lennartsson T., Eriksson O., Iuga A. et al. Diversity in ecological and social contexts. Issues and concepts in historical ecology: the past and future of landscapes and regions / C. Crumley, T. Lennartsson, A. Westin (eds.). Cambridge : Cambridge University Press, 2018. P. 182–239. doi : https://doi.org/10.1017/9781108355780.007.
   10. Nielsen K. S., Cologna V., Lange F. et al. The case for impact-focused environmental psychology. Journal of Environmental Psychology. 2021. Vol. 74, Is. 1. 101559. doi :1016/j.jenvp.2021.101559.
   11. Oesten G. Zukunftsfähige forstakademische Ausbildung. Freiburg : Stift Gottweig, 2007. 39 s.
   12. Fink S. Freiburg auf dem Weg nach Bologna. Die Einführung gestufter Studiengänge an der Universität Freiburg. AFZ-Der Wald. 2005. Nr. 15. S. 809–813.

 

REFERENCES

   1. Karteshkina, O. L. (2009). Pedagogicheskoe obespechenie professional'noj podgotovki budushhih specialistov sel'skogo hozjajstva v regional'nom vuze [Accompagnement pédagogique de la formation professionnelle des futurs spécialistes de l'agriculture au lycée régional]. Candidate’s thesis. Blagoveshhensk.
   2. Nesterova, L. (2002). Formirovanie informacionnoj kul'tury budushhih inzhenerov lesnogo kompleksa v processe gumanitarnoj podgotovki [Formation de la culture de l'information des futurs ingénieurs du complexe forestier dans le processus de formation humanitaire]. Candidate’s thesis. Brjansk.
   3. Pudovkina, N. (2012). Formirovanie social'no-professional'noj ustanovki budushhih specialistov agropromyshlennogo kompleksa [Formation de l'attitude sociale et professionnelle des futurs spécialistes du complexe agro-industriel] Candidate’s thesis. Tol'jatti.
   4. Sorokoumov, S. (2012). Formirovanie professional'nyh kompetencij budushhih specialistov sel'skohozjajstvennogo profilja v processe integrativno-modul'nogo obuchenija v vuze [Formation des compétences professionnelles des futurs spécialistes du profil agricole dans le processus d'éducation modulaire intégrative à l'université]. Doctor’s thesis. Sankt-Peterburg.
   5. Chebotareva, E. (2010). Razvitie samoobrazovatel'noj kompetentnosti studentov v processe proektnoj dejatel'nosti (na materiale podgotovki budushhih specialistov agropromyshlennogo kompleksa) [Développement de la compétence autodidactique des étudiants au cours de l'activité du projet (sur le matériel de préparation des futurs experts d'un complexe agro-industriel)]. Candidate’s thesis. Kursk.
   6. Sheptalina, E. I. (2011). Formirovanie professional'no-jazykovyh kompetencij budushhih lesomelioratorov [Formation des compétences linguistiques professionnelles des futurs travailleurs de la restauration forestière]. Candidate’s thesis. Rostov-na-Donu.
   7. Byerly, H., D’Amato, A. W., Hagenbuch, S., Fisher, B. (2019). Social influence and forest habitat conservation: experimental evidence from Vermont’s maple producers. Conservation Science and Practice. 1. 9. 98
   8. Kimberley, A., Bullock, J. M., Cousins, S. A. O. (2019). Unbalanced species losses and gains lead to non-linear trajectories as grasslands become forests. Journal of Vegetation Science. 30.1089–1098.
   9. Lennartsson, T., Eriksson, O., Iuga, A. et al. (2018). Diversity in ecological and social contexts. Issues and concepts in historical ecology: the past and future of landscapes and regions. 182–239.
   10. Nielsen, K. S., Cologna, V., Lange, F. et al. (2021). The case for impact-focused environmental psychology. Journal of Environmental Psychology. Vol. 74. 101.
   11. Oesten, G. (2007). Zukunftsfähige forstakademische Ausbildung. Freiburg.
   12. Fink, S. (2005). Freiburg auf dem Weg nach Bologna. Die Einführung gestufter Studiengänge an der Universität Freiburg. AFZ-Der Wald. 15. 809–813.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

ХРИК Василь Михайлович – кандидат сільськогосподарських наук, доцент, завідувач кафедри лісового господарства Білоцерківського національного аграрного університету.

Наукові інтереси: підготовка майбутніх фахівців лісового господарства, формування у них готовності до професійної діяльності.

 

INFORMATION ABOUT THE AUTHOR

HRYK Vasyl MykhailovychCandidate of Agricultural Sciences, Associate Professor of the Department of Forestry, Bila Tserkva National Agrarian University.

Research interests: training of future forestry specialists, formation of their readiness for professional activity.

 

   ХРИК Василь Михайлович. ПРОФЕСІЙНІ ВИМОГИ ДО МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА

   У статті досліджено професійні вимоги до майбутнього фахівця лісового господарства. Розкрито, що на перше місце у вирішенні означеної проблеми виходить професійна спрямованість майбутніх фахівців лісового господарства. Розкриті інваріантні компоненти змісту професійної підготовки фахівців лісового господарства, спрямовані на формування у них професійних компетентностей. Запропоновано класифікацію інваріантних вимог. Встановлено, що до універсальних вимог, які висуваються до фахівця лісового господарства відносяться: його спроможність і готовність до здійснення виробничо-управлінських, дослідницьких, технологічних та ін. задач, а також - до соціальної і міжкультурної взаємодії. Доведено, що основним результатом вимог до підготовки майбутніх фахівців лісового господарства є їх здатність і готовність до вирішення екологічних і соціальних проблем на науковій основі, серед яких, забруднення навколишнього середовища, глобальне потепління клімату, криза водних ресурсів та ін.

   Ключові слова: лісівнича освіта, професійна підготовка, фахівці, лісове господарство, вимоги, компетентності, якості, професійна діяльність.

 

   KHRYK Vasyl Mykhailovich. PROFESSIONAL REQUIREMENTS FOR THE FUTURE FORESTRY SPECIALIST

   The article examines the professional requirements for the future forestry specialist. It is established that the requirements for specialists in the forest sector need to improve the system of their professional training. It is revealed that in the first place in solving this problem is the professional orientation of future forestry professionals, which is an incentive for the development of other professionally significant personality traits of the future specialist, there is a focus on productivity in self-development and self-realization in professional activities. The invariant components of the content of professional training of forestry specialists, aimed at the formation of their professional competencies, are revealed. The classification of invariant requirements which are correlated with stages of preparation of the future expert of forestry is offered: I stage - "entry", II stage - "awareness", III stage - "implementation". The experience of German scientists in the modernization of forestry education on a competency basis, which means - mastering universal, common to all areas of training, competencies, including general cultural and professional. It is established that the universal requirements for a forestry specialist include: his ability and readiness to carry out production and management, research, technological, etc. tasks, as well as - to social and intercultural interaction. It is revealed that the forestry specialist belongs to a group that combines three types, selected on the basis of the specifics of the subject of labor: "man-technique", "man-living nature" and "man-man", which significantly affects the composition his basic competencies. It is proved that the main result of the requirements for the training of future forestry specialists is their ability and readiness to solve environmental and social problems on a scientific basis, including environmental pollution, global warming, water crisis and others.

   Key words: forestry education, professional training, specialists, forestry, requirements, competencies, qualities, professional activity.