ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ І ТЕХНОЛОГІЙ

  • Наталія Миколаївна Крамаренко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6233-3834
Ключові слова: освітній процес, теорія та методика навчання технологій, український костюм, історичний аспект традиційний костюм, етнос, етнографічність, костюм, естетична компетентність

Анотація

У статті розглянуті питання, що стосуються формування естетичної компетентності в старшій школі на уроках технологій при вивченні модулів «Техніки декоративно-прикладного мистецтва» і «Дизайн сучасного одягу». Зокрема, звертається увага на значні можливості розвитку естетичного сприйняття школярів в процесі знайомства з історією українського костюма, який уособлює естетичні ідеали, смаки, погляди, творчі тенденції народу, відтворює етнічний характер, рівень духовних потреб. Значний інтерес для школярів, на наш погляд, може представляти ознайомлення з концепціями виникнення одягу з прикрасами, які пов’язані з мотивами моралі, магії, культу. Вивчення костюма має включати аналіз художніх прийомів і знайомство з художньою творчістю народу. Через історичний погляд на розвиток костюма і одягу можна простежити зміни соціально-економічних умов життя народу, відображення національних рис, психічної складової характеру. Таким чином, знання костюма як явища конкретно-історичного, як продукту розвитку даної нації, може служити важливим фактором у формуванні однієї з ключових компетентностей як усвідомлення і вираження культури.

Посилання

Абрамова О. В. Композиція костюма: Практикум. Навч.-метод. посіб. Вид. 2-е / О.В. Абрамова – Кропивницький: ПП «ЦОП «Авангард», 2017. – 88 с.

Бойко В. М. Українські народні традиції в сучасному одязі / В.М. Бойко – Київ, 1970. – 137 с.

Бех І. Д. Виховання особистості: сходження до духовності / І.Д. Бех // Позакласний час – 2009. – № 19/20. – С. 51–66.

Волков Ф. К. Этнографические особенности украинского народа. Украинский народ в его прошлом и настоящем / Ф.К. Волков – Петроград: Тип. т-ва «Общественная Польза», 1916. – Т . 2. – С. 46–53.

Васілєц О.К. Проблеми виховання і розвитку обдарованості особи у профільній школі / О.К. Васілєц, М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Педагогічні науки (ХДУ). – 2011. – Вип. 57. – С. 161–167.

Воропай О. М. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис / О.М. Воропай – Київ: Оберіг, 1991. – Т. 1, 2. – 234 с.

Вовк Ф. К. Студії з української етнографії та антропології / Ф.К. Вовк – Прага: Укр. громад. вид. фонд. 1927. – 354 с.

Гаген-Торн Т. И. К методике изучения одежды в этнографии СССР / Т.И. Гаген-Торн // Советская этнография. – 1944. – № 3. – С. 127–130.

Гуслистий К. Г. До питань утворення української нації / К.Г. Гуслистий – Київ, 1967. – 234 с.

Горобець В. М. Назви тканини та одягу в українських джерелах / В.М. Горобець // Народна творчість та етнографія – 1972. – № 4. – С. 53–59.

Естетичне виховання дітей та молоді: теорія, практика, перспективи розвитку: збірник наукових праць / За ред. О.А. Дубасенюк, Н.Г. Сидорчук. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. – 560 с.

Єжова О. В. Технологія оброблення швейних виробів: навч. посібн. / О.В. Єжова, О.В. Гур’янова – Вид 2-ге. – Київ: Центр учбової літератури, 2017. – 256 с.

Куфтин Б. А. Материальная культура русской Мещеры. Монография. / Б.А. Куфтин – Москва: ГМЦПО, 1926. – Вип. 3. – 164 с.

Манойленко Н. В. Історичний аспект походження сучасних моделей одягу / Н.В. Манойленко, Ю. Юрченко // Технологічна та професійна освіта. – 2016. – Вип. 1. – С. 157–163.

Навчальна програма закладів загальної середньої освіти «Технології»10-11 класи. Рівень стандарту. – МОН України, 2017. – 29 с.

Попова Т. І. Формування компетентностей у майбутніх фахівців швейної галузі / Т.І. Попова// Наукові записки. Серія: Педагогічні науки – 2018. – Вип. 173. – С. 150–153.

Прилипко Я. П. Український народний одяг як джерело вивчення етнічної історії / Я.П. Прилипко // Народнатворчість та етнографія – 1971. – № 5. – С. 35–40.

Садовий М. І. Особливості трудового виховання і профорієнтації в умовах нової парадигми освіти / М.І. Садовий // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки – 2014. – Вип. 125. – С. 32–37.

Садовий М. І. Трудове навчання і виховання учнів як основа профорієнтаційної роботи в умовах нового парадигми освіти / М.І. Садовий // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти – 2015. – Вип. 7, Ч. 1. – С. 16–21.

Стельмах Г. Ю. Історико-етнографічна монографія. Т. 1: Народна культура і побут дожовтневого періоду. Ч. 2: Культура і побут українського селянства в дожовтневий період / Г.Ю. Стельмах / Ред. К.Г. Гуслистий – Київ: Вид-во АН Української РСР, 1960. 714 с.

Трифонова О. М. Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів на уроках трудового навчання / О.М. Трифонова, А.І. Бурлака Технологічна та професійна освіта. Кропивницький, 2018. Вип. 4. С. 116–120.

Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: навч. Посібн / М.М. Фіцула – Київ: Академвидав, 2006. – 352 с.

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Крамаренко, Н. М. (2019). ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ І ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (183), 219-224. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-219-224