КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

  • Василь Ярославович Гайда Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0003-3077-2311
Ключові слова: компетентність, критерій, освітній процес, показник, самоосвітня діяльність, самоосвітня компетентність

Анотація

Стаття присвячена проблемі швидкого розвитку сучасних технологій, що потребує підготовки випускників, здатних швидко адаптовуватися до змін, критично мислити, здійснювати адекватну самооцінку своїх інтелектуальних і особистісних якостей та бути готовими до систематичної самоосвітньої діяльності. Наголошується на важливості обґрунтування критеріїв, визначення рівнів сформованості й розробка методики оцінювання самоосвітньої компетентності учнів, що відповідала б вимогам, викладеним у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти. З урахуванням сучасних досліджень педагогічної теорії та практики та на основі власного досвіду автор уточнює суть та структуру самоосвітньої компетентності учнів закладів загальної середньої освіти, здійснює аналіз праць науковців, що займаються дослідженням визначення критеріїв та рівнів сформованості самоосвітньої компетентності. На основі аналізу досліджень науковців та власного досвіду автором наведено характеристики кожного із зазначених критеріїв самоосвітньої компетентності учнів та показники їх прояву. У подальших дослідженнях передбачається створити модель процесу формування самоосвітньої компетентності учнів закладів загальної середньої освіти.

Посилання

Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «Самоосвітня компетентність» / Н. В. Бухлова // Наукова скарбниця освіти Донеччини. – 2008. – № 1. – С. 4.

Гайда В. Я. Суть самоосвітньої компетентності учнів закладів середньої освіти / В.Я. Гайда // Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції – 2019. – С. 23 - 25.

Гайда В. Я. Формування дослідницької компетентності учнів в позаурочній роботі з фізики / В.Я. Гайда // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки – 2018. – Вип. 168. – С. 72-75.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти: простановавід 23 листопада 2011 р. № 1392 – URL:https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п (дата зверення 09.09.2019)

Довмантович Н. Г. Самоосвітня компетентність майбутніх фахівців у педагогічній теорії / Н. Г. Довмантович // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2014. – Вип. № 3. – С. 18-22.

С.Е. Касіянц Самоосвітня компетентність майбутніх економістів : структурні компоненти та їх змістова характеристика / Н. Г. Довмантович // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» – додаток 1 до Вип. 31 – Том ІІ (44) – 2013. – С. 120–129.

Кисельова О. Б. Сутність і критерії сформованості компетентності самоосвіти майбутнього педагога / О. Б. Кисельова – 2010. – Вип. 36. – С. 70-76.

Коваленко Н. В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості: автореф. дис…канд. пед. наук: 13.00.09 / Н.В. Коваленко; Київ. – Інститут педагогіки АПН України – 2009. – 20 с.

Мося І. А. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників: монографія. Дисер. канд. пед. наук / І.А. Мося; НАПН України, Ін-т проф.-техн. освіти – Київ, 2013. – 296 с.

Садовий М. І. Вибрані питання загальної методики навчання фізики : навчальний посібник / М. І. Садовий, В. П. Вовкотруб, О. М. Трифонова. – Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард» – 2013. – 252 с.

Трифонова О. М. Синергетичні особливості організації самостійної роботи студентів за інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О. М. Трифонова, М. І. Садовий // Зб. наук. пр. Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – 2014. – Ч. 2. – С. 369-375.

Яворська Т.М. Структура, критерії та рівні сформованості самоосвітньої компетентності у майбутніх фахівців економічної галузі / Т. М. Яворська // Професійна освіта: проблеми і перспективи – 2014. – Вип. 8. – С. 56-61.

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Гайда, В. Я. (2019). КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (183), 184-188. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-184-188