ВЧИТЕЛЬ ТА ШКОЛЯР: ПЕДАГОГІКА ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ У ОСВІТНЬОМУ ПОСТУПІ ЧЕРЕЗ ВЗАЄМНУ ДОВІРУ

  • Іван Михайлович Безена Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»
Ключові слова: вчитель, школяр, педагогіка індивідуальності, освітній поступ, взаємність, довіра, культура свободи, розумна людина, розвиток, зовнішні та внутрішні аспекти, практика життя, цінності

Анотація

Особистості вчителя та школяра,  в сучасному світі тісно пов’язані із освітнім процесом, який направлено на розвиток і формування молодої людини. Особливою системою для особистості є освітня  сфера, яка стає визначальною в контекстах індивідуального розвитку та формування компетентностей для життєвих практик. Сучасний світ постає перед особистістю викликами: негативними, так і позитивними, глобальними та регіональними, суспільними та індивідуальними, вчитель та школярі.

Сучасна особистість має сформувати власні принципи комфортності і довіри в ході освітньої діяльності, відповідальної свободи і послідовної діяльності, а вчитель має в освітньому процесі взяти за основу принципи справедливості, відкритості та розвивального освітнього середовища. Відповідно, суспільство робить спроби адаптувати освітню систему, її зміст та освітнє середовище до нових викликів світової цивілізації та потреб особистості. Інформаційна культура в освітньому середовищі надає можливості для особистості сприймати відомості, осмислювати  та діяти відповідно до їх потреби. Ключовими фігурами сучасного освітнього середовища є вчитель та школярі, від їх взаємовідносин залежить ступінь поступу у формуванні компетентностей для життєвих практик.

Посилання

Лещенко М. П. Наукова школа академіка Івана Зязюна. / М. П. Лещенко // Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи: збірник наукових праць / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького – Житомир: Видавництво ЖДУ імені Івана Франка – 2012. – С. 259-269.

Гнізділова О. Життєвий шлях та наукова діяльність академіка Іван Андрійовича Зязюна / О. Гнізділова // Витоки педагогічної майстерності – 2015. – Вип. 16. – С.13-19.

Робінсон Кен, Ароніка Лу. Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що назавжди змінить освіту: пер. з англ. Г. Лелів – Львів: Літопис – 2016. – 258 с.

Мудрість народна. Китайські прислів’я та приказки / Упорядкування та передмова В.М’ясникова: Переклад з китайської І. Чирка – Київ: Вид. «Дніпро» – 1984. – 120 с.

Ясперс К. Духовная ситуация времени. Смысл и назначение истории / К. Ясперс – М. – 1991. – С. 411.

Култаєва М. Д. Філософсько-антропологічне обґрунтування культури свободи та його освітні імплікації (теоретичний досвід сучасної німецької філософської думки) / М. Д. Култаєва // Філософія освіти – 2009 – №1-2 (8) – URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/2577/1/Kultayeva.pdf (дата звернення 10.10.2019)

Сенека, Марк Аврелий Наедине с собой. – Симферополь: «Реноме» - 1998. – 384 с.

Култаєва М. Д. Cуспільне покликання філософії освіти у сучасних соціокультурних контекстах / М. Д. Култаєва // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія – 2014. – Вип. 42. – С. 186-194. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_filos_2014_42_20. (дата звернення 09.10.2019)

Сковорода Г. Твори: У 2-х. томах / Г. Сковорода – Київ. – 1984. – Т.2. – 480 с.

Безена І. М. Соціокультурні аспекти самореалізації особистості школяра в контексті структурних змін в освіті / І.М. Безена // Філософія і політологія в контексті сучасної культури. Науковий журнал – 2016. – Вип. 2(11). 228с.

Зязюн І. А. Філософія педагогічної якості в системі неперервної освіти. Інноваційні підходи до виховання студентської молоді у вищих навчальних закладах: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / І.А. Зязюн / за редакцією: Дубасенюк О. А., Ковальчук В. А. – Житомир: ЖДУ ім. І. Франка – 2014. – С. 8–20. – URL: http://eprints.zu.edu.ua/853/1/05ziasno.pdf (дата звернення 10.10.2019)

Робінсон К. Освіта проти таланту. Сила творчості / К. Робінсон: пер. з англ. Г. Лелів. – Львів: «Літопис» - 2017. – С.256.

Громадянська освіта. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 р., № 408. – URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv(дата звернення 10.10.2019)

Садовий М. І. До питання формування компетентностей з безпеки життєдіяльності учнів на уроках технологій / М. І. Садовий // Наукові записки ЦДПУ ім. В.Винниченка. Серія: Педагогічні науки. – Кропивницький – 2018. – Вип. 173. – С. 88–91.

Трифонова О. М. Інформаційно-цифрова компетентність: зарубіжний і вітчизняний досвід / О. М. Трифонова // Наукові записки ЦДПУ ім. В.Винниченка. Серія: Педагогічні науки – Кропивницький – 2018. – Вип. 173. – С. 221–225.

Дістервег А. Вчитель в школі / А. Дістервег – URL: https://naurok.com.ua/vistup-novi-roli-vchitelya-v-paradigmi-suchasno-osviti-31224.html(дата звернення 10.10.2019)

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Безена, І. М. (2019). ВЧИТЕЛЬ ТА ШКОЛЯР: ПЕДАГОГІКА ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ У ОСВІТНЬОМУ ПОСТУПІ ЧЕРЕЗ ВЗАЄМНУ ДОВІРУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (183), 55-60. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-55-60