ПОЧАТОК СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (Х СТ. – ПОЧАТОК ХХ СТ.)

  • Наталія Сергіївна Савченко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-0420-3289
Ключові слова: періодизація, позашкільні заклади освіти, форми організації позашкільної діяльності, вільний час, освіта, виховання, розвиток, навчання, соціалізація, культура, діяльність, творчість

Анотація

У статті автор торкається проблеми періодизації історико-педагогічного процесу в Україні у період Х ст. – початок ХХ ст., а саме, створення системи позашкільної освіти в Україні. Проаналізовано напрацювання науковців щодо вивчення порушеної проблематики. На основі систематизації та узагальнення розвитку позашкільної освіти виділено послідовні етапи початку створення системи позашкільної освіти в Україні: І етап – до Х ст., який характеризується створенням передумов виникнення позашкільної освіти, а також спрямуванням її змісту на оволодіння елементарними трудовими вміннями і навичками; ІІ етап – Х–ХV ст.ст., де активізація освітньої діяльності призвела до розвитку шкільництва, позашкілля, появи перших методичних настанов, а також відкриття іноземних закладів, ознайомлення з іншими культурами; ІІІ етап – ХVI – початок ХХ ст., що полягав у подальшому розвитку позашкільної освіти, розширенні її змісту на засадах народних традицій, народної та козацької педагогіки, урізноманітненні форм організації в позашкільних та інших нав­чальних закладах.  

Посилання

Бабишин С. Д. Основные тенденции развития школы и просвещения в Древней Руси (Х – первая половина ХІІІ вв.) : автореф. дисс. на соискание учен. степени доктора пед. наук : спец. 13.00.01 Теория и история педагогики / С. Д. Бабишин. – К., 1985. – 47 с.
Биковська О. В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні : монографія / Олена Володимирівна Биковська. – К. : ІВЦ АЛКОН, 2006. – 356 с.
Вентцель К. Н. Новые пути воспитания и образования детей / К. Н. Вентцель // Хрестоматия по истории педагогики. – М. : Учпедгиз, 1936. – Т. 4. – 527 с.
Вербицький В. В. Еколого-натуралістична освіта в Україні : історія, проблеми, перспективи / В. В. Вербицький. – К. : СМП «Аверс», 2003. – 304 с.
Дем’яненко Н. М. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в Україні (ХІХ – перша половина ХХ ст.) : моногр. / Н. М. Дем’яненко. – К. : ІЗМН, 1998. – 328 с.
Дем’янюк Т. Д. Нові технології позашкільного виховання / Т. Д. Дем’янюк, І. О. Первушевська. – К., 2000 – 352 с.
З історії національного шкільництва : навч.-метод. посіб. / [В. Ф. Живодьор, А. А. Сбруєва, М. Ю. Русін та ін.]. – К. : ІЗМН, 1998. – 144 с.
Лесгафт П. Ф. Семейное воспитания ребенка и его значение / П. Ф. Лесгафт. – М., СПб., 1890.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку типових позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад» // Освіта України. Нормативно-правові документи. – К. : Міленіум, 2001. – С. 251–263.
Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні. – К., 1991.
Сірополко С. Історія освіти на Україні / С. Сірополко. – Львів, 1937.
Ступарик Б. М. Національна школа : витоки, становлення : навч.-метод. посіб. / Ступарик Б. М. – К. : ІЗМН, 1998. – 336 с.
Субтельний О. Україна : історія / О. Субтельний. – К., 1993. – 304 с.
Сущенко Т. И. Педагогический процесс во внешкольных учреждениях: учебно-методическое пособие / Т. И. Сущенко. – К.: Рад. школа, 1986. – 118 с.
Цвірова Т. Виховна робота в позашкільних закладах України: історія і сьогодення / Т. Цвірова // Рідна школа. – 2003. – № 2. – С. 20–22.
Шацкий С. Т. Что такое клуб / С. Т. Шацкий. – М, 1918
Опубліковано
2019-12-26
Як цитувати
Савченко, Н. С. (2019). ПОЧАТОК СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (Х СТ. – ПОЧАТОК ХХ СТ.). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (185), 51-58. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-185-51-58