РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ КЛІПОВОГО МИСЛЕННЯ ТА ЙОГО ВРАХУВАННЯ В ДИДАКТИЦІ СУЧАСНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У ТЕХНІЧНИХ ЗВО

  • Тетяна Олександрівна Ярхо Харківський національний автомобільно-дорожній університет http://orcid.org/0000-0003-2669-5384
Ключові слова: кліпове мислення, трансформації когнітивних процесів, фундаменталізація математичної освіти, дидактика математичної підготовки, принцип наочності, візуалізація навчального матеріалу, фрагментарне подання матеріалу

Анотація

Статтю присвячено виявленню сутності феномену кліпового мислення молоді в сучасному інформаційному суспільстві за результатами аналізу наукових праць вчених-психологів і педагогів. Підкреслено, що трансформації когнітивних процесів особистості, які відзеркалюють зазначений феномен, мають наслідком зниження здатностей до сприйняття книжкового тексту, тривалої концентрації уваги, роздумів, аналізу та синтезу, логічних міркувань і, отже, посилюють відомі дидактичні проблеми фундаменталізації математичної підготовки майбутніх фахівців у технічних ЗВО. Зазначено, що система вищої технічної освіти має враховувати специфіку розумової діяльності тих, хто навчається, та поступово відновлювати знижені здатності до необхідного рівня. Пропоновано використання особливостей кліпового мислення в дидактиці сучасної математичної підготовки: широке впровадження принципу наочності, зокрема, візуалізації навчального матеріалу, здійснення ідеї його фрагментарного подання з передчасним структуруванням. Після досягнення розуміння суті доступно викладених математичних аспектів і формування мотивації щодо їхнього подальшого опанування, рекомендовано продовження навчання з його поступовим поглибленням.

Посилання

Ярхо Т. О. Психолого-педагогічні особливості фундамен¬та¬лізації базової математичної підготовки майбутніх фахівців техніч¬ного профілю у ВНЗ в умовах інформаційного суспільства. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 3 до вип. 36, Т. ІІ (18): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Переяслав-Хмельницький, 2016. С. 449–457.
Антипов М. А. Клиповое мышление как атрибут техно¬ген¬ного общества. ХХІ век: итоги прошлого и проб-лемы настоящего плюс. 2015. № 6 (28). С. 21–26.
Докука С. В. Клиповое мышление как феномен информационного общества. Общественные науки и современность. 2013. № 2. С. 169–176.
Лысак И. В., Белов Д. П. Влияние информационно-коммуникационных технологий на особенности когнитивных процессов. Известия Южного федерального университета : технические науки. 2013. № 5 (142). С. 256–264.
Тестов В. А. Основные дидактические принципы при изу¬чении математических понятий. Траектория науки. 2016. № 1(6). С. 5.17–5.24.
Семеновских Т. В. «Клиповое мышление» – феномен современности. Оптимальные коммуникации: эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связности РГГУ. 2013. URL: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208 (дата звернення: 20.03.2019).
Rozen L. Me. My Space and I : Parenting the Net Generation. N.Y., 2007. 258 p.
Березовская И. П. Проблема методологического обоснования концепта «клиповое мышление». Научно-технические ведомости СПбГПУ. Гуманитарные и общественные науки. 2015. № 2 (220). С. 133–138.
Исаева А. Н., Малахова С. А. «Клиповое мышление»: психологические дефициты и альтернативы (пространственный фокус). Мир психологии. Науч.-метод. журнал. 2015. № 4 (84). С. 177–191.
Фрумкин К. Г. Откуда исходит угроза книге. Знамя. 2010. № 9. URL: http://magazinez.russ.ru/znamia/201
0/9 (дата звернення: 20.03.2019).
Берулава Г. А. Новая методологическая платформа развития личности. Гуманизация образования. 2013. № 3. С. 11–24.
Берулава Г. А., Берулава М. Н. Методологические основы развития системы высшего образования в информационном обществе. Вестник Университета Российской академии обра¬зо¬вания. 2009. № 4. С. 21–37.
Берулава М. Н., Берулава Г. А. Методологические основы инновационной сетевой концепции развития личности в условиях информационного общества. Вестник Университета Российской академии образования. 2010. № 4. С. 8–11.
Белоусова Л. И., Житнева Н. В. Дидактические аспекты использования технологий визуализации в учебном процессе общеобразовательной школы. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 2. Т. 40. С. 1–13.
Далингер В. А. Обучение математике на основе когнитивно-визуального подхода. Вестник Брянского государственного университета. 2011. № 1. С. 299–305.
Далингер В. А. Когнитивно-визуальный подход и его особенности в обучении математике. Электронный науч. журнал. Вестник Омского государственного педагогического университета. 2016. Вып. 31. URL: http://www.omsk.edu (дата звернення: 20.03.2019).
Опубліковано
2019-04-25
Як цитувати
Ярхо, Т. О. (2019). РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ КЛІПОВОГО МИСЛЕННЯ ТА ЙОГО ВРАХУВАННЯ В ДИДАКТИЦІ СУЧАСНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У ТЕХНІЧНИХ ЗВО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2(177), 176-182. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/298