МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ STEM-КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

  • Ілона Андріївна Шевченко Комунальний вищий навчальний заклад «Вінницька академія неперервної освіти» http://orcid.org/0000-0001-5585-8547
Ключові слова: Професійна компетентність вчителів, педагогічна парадигма, методологічний підхід, STEM-освіта, STEM-компетентність вчителів природничих дисциплін, розвиток STEM-компетентності у післядипломній педагогічній освіті

Анотація

Метою статті є розгляд методологічних засад розвитку професійної компетентності, зокрема STEM-компетентності учителів природничих дисциплін у післядипломній педагогічній освіті. У статті теоретично досліджено актуальну проблему розвитку STEM-компетентності вчителів, використовуючи аналіз наукових джерел (аналіз, синтез, порівняння, зіставлення тощо) для визначення методологічних засад.

Проаналізовано педагогічну, психологічну, методичну літературу із проблеми. Встановлено, що значні потенційні можливості в розвитку STEM-компетентності вчителів природничих дисциплін має парадигмальне моделювання, яке можна представити у вигляді вектора парадигм, за яким рухається учитель: знаннєва – особистісно орієнтована – діяльнісна – синергетична парадигми. Методологічні засади розвитку STEM-компетентності вчителів формуються у площині вище названих парадигм. Тому в єдиний методологічний простір були об’єднані: інтеграційний, синергетичний, компетентнісний, особистісний, діяльнісний підходи. Кожний із названих підходів несе ідеї, які наближують вирішення проблеми розвитку STEM-компетентності вчителів у тих чи інших вимірах.

Наукова новизна й теоретичне значення одержаних результатів дослідження полягає у тому, що вперше: визначено і теоретично обґрунтовано методологічні засади розвитку STEM-компетентності вчителів природничих дисциплін у післядипломній педагогічній освіті. Проте, попри значну кількість наукових досліджень, теоретичні основи розвитку STEM-компетентності вчителів природничих дисциплін не були предметом спеціального дослідження і потребують подальшого наукового усвідомлення.

Посилання

Великий тлумачний словник української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ. Ірпінь : ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.
Гострем Р. В. Модель специалиста – физика. Преподавание физики в высших учебных заведениях. Калининград, 1976.
Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України, 2016. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (дата звернення 21.01.2018).
Кремень В. Г. Синергетична модель розвитку освіти як відповідь на виклики сьогодення. Рідна школа. 2010. № 6 (966). С. 3–6.
Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017/2018 навчальний рік. URL: https:/imzo.gov.ua/dokumenti/listi-imzo (дата звернення 14.01.2018).
Морзе Н. STEM: проблеми та перспективи. Київ: Київський Університет імені Б. Грінченка, 2016.
Поняття парадигми та логіка наукових революцій в концепції Т. Куна. URL: http://bukvar.su/filosofija/54435-Ponyatie-paradigmy-i-logika-nauchnyh-revolyuciiy-v-koncepcii-T-Kuna.html (дата звернення 22.02.2018).
Роміщина Л. В. Математична освіта – освіта для життя. Житормирщина педагогічна. Електронний науково-педагогічний журнал. №3. URL: http://imso.zippo.net.ua/?cat=12 (дата звернення 16.08.2017).
Семенова А. В. Теоретичні та методичні засади застосування парадигмального моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : автореф. дис. … док. пед. наук : 13.00.04 / Терноп. нац. пед. ун-т. Тернопіль. 2009. 420 с.
Степанов О. М., Фіцула М. М. Основи психології і педагогіки : навч. пос. Київ : Академвидав, 2006. 520 с.
Теоретичні аспекти інноваційної моделі STEM-освіти. URL: https://naurok.com.ua/teoretichni-aspekti-innovaciyno-modeli-stem-osviti-78197.html (дата звернення 26.04.2019).
Шейко В.М., Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. 5-е вид. Київ : Знання, 2006. 307 с.
Опубліковано
2019-04-25
Як цитувати
Шевченко, І. А. (2019). МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ STEM-КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2(177), 153-157. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/292