ІНТЕРДИСЦИПЛІНАРНИЙ АСПЕКТ ЗАСТОСУВАННЯ STEM ПІДХОДУ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ

Ключові слова: STEM, інтердисциплінарність, проблемо орієнтоване завдання, інтердисциплінарний підхід, цифрові вимірювальні комплекси

Анотація

STEM підхід до навчання має виражений міждисциплінарний характер, а відповідна дидактика є досить складною з огляду залучення континууму окремих  дисциплін. Метою проведеного дослідження було виявлення сутності інтердисциплінарного підходу у навчанні фізики та з’ясування дидактичних особливостей його реалізації на прикладі STEM орієнтованого навчального проекту. Реалізація ІДП проектів «у чистому вигляді» у середній та вищій школі є доволі складним науково-методичним завданням і може бути реалізована у навчально-наукових інноваційних середовищах, як, наприклад, віртуальний STEM-центр Малої академії наук України «STEM лабораторія МАНЛаб». ІДП може бути застосований розділенням дослідження на етапи, що відповідають методології різних дисциплін. Яскравим прикладом може бути дослідницька робота «Будова м’яза. Модель м’яза та виготовлення пневмом’яза», яка складається з біологічної, фізичної та інформатичної частин. Подальшими перспективами у дослідженні ІДП є створення банку завдань, придатних для використання у середній та вищій школах, позашкільній освіті, їх впровадження у педагогічну практику і дослідження педагогічного результату.

Посилання

Колот А. Міждисциплінарний підхід як передумова розвитку економічної освіти і науки. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2014. № 158. С. 18–22.
Стрижак О., Сліпухіна І., Поліхун Н., Чернецький І. STEM-освіта: основні дефініції. Information Technologies and Learning Tools. К.: ІІТЗН НАПН України, 2017. Т. 62. № 6. С. 16–33. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1753/1276 (дата звернення: 22.03.2019).
Чернецький І. С., Поліхун Н. І., Сліпухіна І. А. Мультидисциплінарний підхід у формуванні STEM орієнтованих навчальних завдань. Наукові записки. Проблеми методики фізико–математичної і технологічної освіти. Кропивницький, 2017. Вип. 12. Ч. 1. С. 158–168. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZ-PMFMTO/article/view/1355/1328 (дата звернення: 22.03.2019).
Business Dictionary. URL: http://www.businessdictionary.com/ (http://www.businessdictionary.com) (дата звернення: 22.03.2019).
Choi B., Bernard C. K., Anita W. P., Pak A.W. Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 2. Promotors, barriers, and strategies of enhancement. Med. Clin. 2007. Vol.30(6). Р. 224–32. URL: http://cimonline.ca/index.php/cim/article/viewFile/2950/1067 (дата звернення: 22.03.2019).
Choi B., Bernard C. K., Anita W. P., Pak A.W. Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 3. Discipline, inter-discipline distance, and selection of discipline. Med. Clin. 2008. Vol.31(1). Р. 41–8. URL: http://cimonline.ca/index.php/cim/article/viewFile/3140/1269 (дата звернення: 22.03.2019).
Choi B., Bernard C. K., Anita W. P., Pak A.W. Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Med. Clin. 2006. Vol 29. (6). URL: http://uvsalud.univalle.edu.co/pdf/politica_formativa/documentos_de_estudio_referencia/multidisciplinarity_interdisicplinarity_transdisciplinarity.pdf (дата звернення: 22.03.2019).
Hill S. The diversity dividend: why interdisciplinarity strengthens research. The Guardian. 7 Aug 2015. URL: https://www.theguardian.com/science/political-science/2015/aug/07/the-diversity-dividend-why-interdisciplinarity-strengthens-research (дата звернення: 22.03.2019).
Interdisciplinarity and the 21st century research-intensive university. November 2016. URL: https://www.leru.org/files/Interdisciplinarity-and-the-21st-Century-Research-Intensive-University-Full-paper.pdf (дата звернення: 22.03.2019).
Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED316506.pdf (дата звернення: 22.03.2019).
Interdisciplinary research. Research Exellence framework. URL: https://www.ref.ac.uk/about/interdisciplinary-research/ (дата звернення: 22.03.2019).
McLachlan Joan E., Patricia Hess. Internships for Today's World: A Practical Guide for High Schools and Community Colleges. Rowman & Littlefield, 2014. 135 p.
Oxford English Dictionary. URL: https://en.oxforddictionaries.com/ (дата звернення: 22.03.2019).
ResearchGate: What's the difference between Interdisciplinarity and Multidisciplinarity? URL: https://www.researchgate.net/post/Whats_the_difference_between_Interdisciplinarity_and_Multidisciplinarity (дата звернення: 22.03.2019).
Slipukhina Іryna A., Polikhun Nataliia I., Chernetckiy Ihor S., Mieniailov Serhiy M. STEM practice: interdisciplinarity in teaching physics. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts Katowice School of Technology, Monograph 19 «Information and innovation technologies in education». Katowice : wydawnictwo.wst.pl., 2018. P. 107–117.
STEM лабораторія МАНЛаб. URL: http://stemua.science/ (дата звернення: 22.03.2019).
Опубліковано
2019-04-25
Як цитувати
Сліпухіна, І. А., Поліхун, Н. І., Чернецький, І. С., & Мєняйлов, С. М. (2019). ІНТЕРДИСЦИПЛІНАРНИЙ АСПЕКТ ЗАСТОСУВАННЯ STEM ПІДХОДУ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2(177), 91-96. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/278