ШЛЯХИ ТА МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ

  • Надія Миколаївна Гузик Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-5609-4830
  • Христина Іванівна Ліщинська Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-0084-6351
  • Оксана Степанівна Петрученко Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0003-2304-8149
  • Ірина Володимирівна Пінчук Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-9518-0774
  • Оксана Володимирівна Терещук Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-6444-0609
Ключові слова: якість освіти, методи навчання, інноваційні методи, традиційні методи

Анотація

Запорукою якісної вищої військової освіти є правильне формування навчальних програм, які повинні узгоджуватися та взаємно доповнюватися, утворюючи цілісну систему. Це підвищить мотивацію та зацікавленість курсантів до навчальних дисциплін. Також це розширить можливості викладачів, які будуть використовувати теоретичні знання курсантів з інших предметів, на практичних заняттях і допоможе курсантам швидше та ефективніше засвоювати новий матеріал.
Сучасні проблемні аспекти методики викладання дисциплін курсантам ВВНЗ можна класифікувати так: забезпечення фундаментальності освіти в ВВНЗ; посилення професійної спрямованості викладання через змістовний компонент; через методичний компонент; оптимальне поєднання фундаментальності та професійної спрямованості знань; організація різних видів самостійної роботи, розвиток пізнавальної самостійності; інтенсифікація навчального процесу; удосконалення змісту курсу дисциплін; комп’ютеризація навчання.
У Національній академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного розроблена методика навчання курсантів та відповідне матеріальне забезпечення, що використовується для таких курсів як вища математика, теоретична механіка, термодинаміка, прикладна механіка. При розробці цієї методики керувались такими основними положеннями: курсанти, які починають вивчати новий предмет мають різний рівень підготовки; вони не звикли витрачати багато часу на освоєння нового матеріалу; не вміють здійснювати самоконтроль; мають завищену самооцінку.
Відповідно до цієї методики кожна тема практичного заняття має бути висвітлена в 4-5 задачах. Ці задачі охоплюють весь матеріал, необхідний для засвоєння курсантом. Для кожної теми розроблено декілька варіантів «Завдань для проведення практичного заняття», «Завдань для проведення контрольної роботи». Вони містять однотипні завдання, які відрізняються один від одного лише числовими даними. До всіх завдань наводяться відповіді. Також до кожної теми пропонуються «Завдання для самостійної роботи» із наведеними відповідями.
Визначено, що для покращення якості вищої військової освіти необхідно: удосконалювати відбір та комплектувати групи за рівнем знань курсантів; проводити практичні заняття на основі запропонованого методу інтенсифікації; здійснювати систематичний контроль за рівнем засвоєння курсантами нового матеріалу; проводити методичні семінари для викладачів щодо вдосконалення методики проведення практичних і лекційних занять; активніше приймати участь у міжнародних програмах, використовувати досвід викладання світових ВВНЗ; підвищувати роль ВВНЗ як джерела кадрів на державному рівні.

Посилання

Kurko, M. N. (2010), Rol vyshchoi osvity v umovakh stanovlennia pravovoi derzhavy [The role of higher education in the context of a law-governed state building]. Forum prava. №2, 224-230, available at: //www.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2010-2/10kmncpd.pdf (accessed 28 March 2019).
Boholubash, Ya. Ya., Levkivskyy, K. M., Hulo, V. L. ta in. (2007). Kopmleks normatyvnych documentiv dlya rozroblennya skladovych systemy haluzevych standartiv vyshchoyi osvity [A set of normative documents for the development of components of the system of industry standards of higher education]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
Velychko, L. D., Sokil, M. B. and Khytriak, O. I. (2013). Metodyka rozviazuvannia ta zbirnyk zavdan z matematychnoho analizu [Method of Solving and Problem Book on Mathematical Analysis. Educational and methodical manual] : navchalno-metodychnyi posibnyk. ASV, Lviv, Ukraine.
Velychko, L. D. (2013). Metodyka rozviazuvannia ta zbirnyk zavdan z dyferencialnych rivnian [Method of Solving and Problem Book on Differential Equations. Educational manual] : navchalnyi posibnyk. ASV, Lviv, Ukraine.
Velychko, L. D. (2013). Metodyka rozviazuvannia ta zbirnyk zavdan z teorii ymovirnosti [Method of Solving and Problem Book On the Theory of Probabilities. Educational and methodical manual] : navchalno-metodychnyi posibnyk. ASV, Lviv, Ukraine.
Sokil, B. I. (2019). Zvirnyk viiskovo-prykladnykh zadach z vyshchoi matematyky [Problem Book of Military-Applied Problems on Higher Mathematics. Textbook.] : navchalnyi posibnyk. ASV, Lviv, Ukraine.
Kisil, M. V. (2005). Otsinka yakosti vyshchoi osvity [Assessment of the quality of higher education]. Vyshcha osvita Ukrainy, № 4 (14), 82–87.
Kremin, V. H. (2003). Osvita i nauka Ukrainy: shlyakhy modernizatsii (Fakty, rozdumy, perspectyvy) [Education and science of Ukraine: ways of modernization (Facts, reflections, perspective)]. Hramota, Kyiv, Ukraine.
Lyaschenko, O. I. (2007). Osvitni systemy yak obiect monitoryngu yakosti osvity [Educational Systems as an Object of Monitoring the Quality of Education]. Problemy yakosti osvity: teoretychni ta praktychni aspecty, № 3, 29–34.
Moskalenko, A. M. (2011). Pidvyshchennya profesiinoi kompetentnosti vykladachiv u systemi metodychnoi roboty vyshchoho navchalnoho zakladu [Increase of Professional Competence of Teachers in the System of Methodological Work of a Higher Educational Institution]. Aktualni problem sociolohii, psykholohii, pedahohiky: zbirnyk naukovykh prac, №13, 246–251.
Pokholkov, Yu. P. (2004). Upravleniie kachestvom inzhenernogo obrazovaniia [Management of the Quality of Engineering Education]. Universitetskoie upravleniie: Praktika i analiz, № 5–6, 121–125.
Pro osoblyvosti formuvannia navchalnykh planiv u 2015/2016 navchalnomu roci. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Nakaz № 47 vid 26 sichnia 2015 roku [On Peculiarities of Curriculum Development in 2015/2016 Academic Year. Ministry of Education and Science of Ukraine. Order No. 47 dated January 26, 2015], available at: http://zakon3.rada.gov. ua/laws/show/z0132-15 (accessed 24 August 2016).
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [The Law of Ukraine «On Higher Education»], available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18 (accessed 24 August 2016).
Опубліковано
2019-04-25
Як цитувати
Гузик, Н. М., Ліщинська, Х. І., Петрученко, О. С., Пінчук, І. В., & Терещук, О. В. (2019). ШЛЯХИ ТА МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 1(177), 120-124. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/217