ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В ПРАЦЯХ ПРОПАГАНДИСТІВ ОУН(Б) ПОВОЄННОГО ЧАСУ

Ключові слова: виховання, молодь, педагогічні ідеї, ОУН, С. Бандера

Анотація

В статті розглядаються особливості роботи ОУН(б) з молоддю у повоєнний час. Одним з елементів такої роботи було розроблення цілісної системи педагогічних поглядів та уявлень. Ідеологи ОУН(б) повоєнного часу розробляли плани роботи з молоддю, які мали реалізовуватись в умовах підпілля. Ці плани передбачали теоретичну та практичну складову. Вони мали відповідати тактичній схемі «Олег», яка була розроблена лідерами ОУН в Україні в 1945-1946 роках. Ця тактична схема була спрямована на виховання та підготовку до боротьби молодіжних кадрів як основного джерела поповнення живої сили руху опору. Вона передбачала такі основні завдання: формування механізму підбору молодіжних кадрів; виховання молоді в націоналістичному та націонал-патріотичному дусі; формування в неї різнопланових (організаційних, конспіративних, пропагандистських, розвідувально-терористичних) навичок боротьби в легальних і підпільних умовах, керівництво повсякденною діяльністю молодіжних організацій.

Також важливе значення мала розробка педагогічних ідей. Ці ідеї включали різні аспекти, як-от: філософсько-ідеологічні засади виховання українців; завдання виховання молоді в рамках ОУН; практичні механізми реалізації цих завдань тощо. Мета статті – проаналізувати праці пропагандистів ОУН(б) повоєнного часу та визначити основні педагогічні ідеї, які в них вміщені. Ідеологами ОУН була розроблена ціла низка методів, за допомогою яких відбувалося навчання і виховання майбутніх членів Організації: індивідуальний підхід, особистий приклад вихователя, розвиток розумових здібностей тощо. В духовній сфері передбачалося виховувати ті почуття, які були б необхідними для повстанської боротьби, а саме: палку любов до України, а також сильну ненависть до її ворогів; культ героїв чину і культ помсти; переконання, що не завжди перемагає чисельна перевага; організованість, карність і відданість ідеї.

Посилання

Вєдєнєєв Д.В., Биструхін Г.С. Двобій без компромісів. Протиборство спец підрозділів ОУН та радянських сил спецоперацій. 1945-1980-ті роки: Монографія, К. : К.І.С., 2007. 568 с.

Галів М. Педагогічні погляди Степана Бандери Галичина. Всеукраїнський науковий і культурно-просвітній краєзнавчий часопис. Івано-Франківськ: видавництво «Плай», 2009. № 15-16. С. 723-729

Галузевий Державний архів Служби Безпеки України (далі ГДА СБУ). ф.13. спр. 372. т. 6.

Галузевий Державний архів Служби Безпеки України (далі ГДА СБУ). ф.13, спр.372. т.14.

Герегова С.В. Марусяк Т. В. Розвиток вищої освіти в західному регіоні України ( друга половина 40-х – перша половина 50-х рр.. ХХ ст.). Український історичний журнал. 1997. №3. С. 101-107.

Сергійчук В.І. Десять буремних літ: Західноукраїнські землі у 1944-1945р.р.: Нові документи і матеріали, К.: Дніпро, 1998. 944 с.

Стародубець Г. Ґенеза українського повстанського запілля: Монографія, Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. 464 с.

Стасюк О. Видавничо-пропагандивна діяльність ОУН (1941-1953 рр.). Львів: Центр досліджень визвольного руху. Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича, 2006. 384 с.

Шайкан В. Український національно-визвольний рух у роки Другої світової війни: анотація стратегічного напрямку Галичина. Всеукраїнський науковий і культурно- просвітній краєзнавчий часопис. Івано-Франківськ: видавництво «Плай», 2008. № 14. С. 47-57.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Шляхтич, Р. П., & Волікова, М. М. (2022). ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В ПРАЦЯХ ПРОПАГАНДИСТІВ ОУН(Б) ПОВОЄННОГО ЧАСУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 371-375. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-371-375