ОСВІТНІЙ МОНІТОРИНГ – ІНФОРМАЦІЙНА ОСНОВА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • Неля Василівна Шаповал Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0008-2599-8942
  • Василь Дмитрович Каричковський Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-5793-0482
Ключові слова: освітній моніторинг, ефективність, управління, позашкільна освіта, освітній процес

Анотація

У статті визначається поняття моніторингу як засобу ефективного управління позашкільними освітніми закладами. Моніторинг як засіб управління - це ефективна інформаційна база, що забезпечує керівника закладу даними щодо якості умов, якості освітнього процесу та якості результатів, необхідних для здійснення освітнього процесу в позашкільних закладах освіти, забезпечує ухвалення управлінських рішень, прогнозує тенденції подальшого розвитку та визначає певні коригувальні заходи і вважається, що на ефективність управління впливають зовнішні та внутрішні чинники. Успіх ефективного управління позашкільними освітніми закладами визначається двома основними чинниками: здатністю закладу чітко визначити поведінку свого викладацького складу, необхідну для досягнення стратегії, та здатністю застосовувати ефективні управлінські рішення, щоб спрямувати поведінку викладацького складу в потрібне русло. Обидва завдання однаково важливі та складні. Описуються особисті якості, професійні та управлінські компетенції керівників освітніх закладів як важливий аспект управління позашкільними закладами. Ефективне управління даними освітніми установами передбачає створення сприятливих умов для зростання і розвитку вихованців і учнів різних вікових груп, а також для самореалізації колективу та розкриття їхніх освітніх компетенцій, надання можливостей для здійснення експериментально- освітньої діяльності та формування передового педагогічного досвіду. Показано, що системний підхід відіграє важливу роль в управлінні позашкільними освітніми закладами та характеризується синергією всіх потенційних суб'єктів, їхніх підсистем і можливих компонентів, як у внутрішньому середовищі позашкільного освітнього закладу, так і в зовнішніх впливах.

Посилання

Биковська О. В. Позашкільна освіта: теоретико- методичні основи. монографія, K.: ІВЦ AЛKOH, 2008. 336 с.

Биковська О. В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні : автореф. дис. д-ра пед. н. : спец. 13.00.01 ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. К., 2006. 34 с.

Рябова З. В. Моніторинг розвитку навчальної діяльності учнів 6-7 річного віку (управлінський аспект) : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.01 “Загальна педагогіка та історія педагогіки”. Київ, 2004. 20 с.

Єльникова Г. В. Основи адаптивного управління (тести лекцій). Х. : Основа, 2004. 128 с.

Денисенко А. О. Організація моніторингу виховної системи вищих педагогічних навчальних закладів : автореф. дис. … канд. пед. наук спец. 13.00.01 “Загальна педагогіка та історія педагогіки”. Харків, 2008. 20 с.

Ворона Л. І. Моніторинг якості позашкільної освіти – спосіб удосконалення освітнього процесу закладу. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 24. Т.1. С. 25-29.

Управління закладом позашкільної освіти: сучасні тренди, співпраця, проєкти: посібник / за науковою редакцією, упорядкуванням О. Просіної, Я. Швень. Біла Церква, ТОВ “Білоцерквдрук”, 2020. 252 с

Просіна О.В. Закономірності сучасного освітнього менеджменту в управлінні системою виховної діяльності позашкільного навчального закладу. 2017. URL: http://lib.iitta.gov.ua/708657/1/Prosina_2017.pdf [Дата звернення 24.03.2023].

Мартинець Л.А. Управлінська діяльність керівника навчального закладу: навч. посібн, Вінниця, 2018. 196 с.

Сікорський П. І. Теоретико-методологічні основи диференціації навчання: [монографія]. Л. : Каменяр, 1998. 196 с.

Корецький М. Х., Дєгтяр А. О., Дацій О. І. Стратегічне управління: навчальний посібник. К. : ЦУЛ, 2007. 240 с.

Закон Україну «Про позашкільну освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text [Дата звернення 24.03.2023].

Мозгова Л.А. Модель керівника навчального закладу в сучасному освітньому просторі. Народна освіта. 2006. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3896 [Дата звернення 24.03.2023].

Сазонова О.В. Лідерство та керівництво в сучасних умовах управління навчальним закладом. Педагогіка і психологія проф. освіти. 2007. № 1. С. 187-195.

Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи, за ред. О. І. Локшиної. К. : “К. І. С.”, 2004. 128 с.

Касьянова О. М. Моніторинг в управління навчальним закладом. Х. : Основа, 2004. 96 с.

Маслікова І. В. Моніторингова система освітнього менеджменту. Х. : Основа, 2005. 144 с.

Книга методиста : Довід.-метод. видання, Упоряд. Г. М. Литвиненко, О. М. Вернидуб. Харків, 2006. 672 с.

Моніторинг стандартів освіти. За ред. Альберта Тайджмана і Т. Невілла Послтвейна. Львів : Літопис, 2003. 328 с.

Яременко Л. А. Позашкільна освіта в системі сучасної освіти : статус та основні функції. Соціальна робота в Україні: теорія і практика: науково- методичний журнал. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. № 1-4. С. 57-67.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Шаповал, Н. В., & Каричковський, В. Д. (2022). ОСВІТНІЙ МОНІТОРИНГ – ІНФОРМАЦІЙНА ОСНОВА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 354-359. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-354-359