ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНА КУЛЬТУРА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • Вікторія Леонідівна Ходунова Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0001-7751-9992
Ключові слова: художньо-естетична культура, художньо-естетична свідомість, компетентність педагогічного працівника, викладацька компетентність, педагогічна майстерність

Анотація

У статті досліджено феноменологію художньо-естетичної культури як науково-термінологічного виміру та професійно- педагогічної якості. Окреслено поняття «педагогічного спілкування», «педагогічної комунікації», виокремлено концепти взаємодії формату «педагог – дитина дошкільного віку». Досліджено феномен художньої культури педагогічного працівника як передумову ефетивної фахової діяльності. Визначено місце понять «естетика», «мораль», «моральність» та «образне мислення» у наративізації культури художньо-естетичного педагога. Визначено вплив художньо-культурних компетентностей педагога на аспекти взаємодії із дітьми-дошкільнятами, батьками дітей, колегами-педагогами, соціально-інституційними представниками тощо. Визначено риси педагогічної майстерності педагога художньо-естетичного спрямування. Досліджено комплекс понять

«мистецтво педагогіки» та «педагогічне мистецтво» у нерозривній сукупності та співмірності із розумінням «художньо- естетичної культури педагога». Виокремлено аспекти генерації «педагогічного таланту» як похідного від естетико-художньої культури симулякра. Визначено моделі та опції впровадження художньо-естетичної культури педагогічного працівника відповідно до Закону України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09.2017 р. (у ред. від 01.01.2023 р.). Зокрема, проаналізовано положення щодо академічної свободи педагога та навчального закладу (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону) відносно гіпотетично-потенційного художнього розвитку викладацької персоналії в процесі підвищення професійної компетентності. Окрім того, акцентовано увагу на відповідності художньо-естетичної педагогізації співмірно із п.4 ч. 1 ст. Закону України «Про освіту» № 2145-VIII, що визначає критеріальні наративи педагогічної діяльності загалом та аспекти компетентності, генеровані п. 15 ч. 1 ст. 1 даного Закону. Конкретизовано опцію видозмін Закону України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 01.07.2014 р. (ред. від 15.03.2023 р.) у контексті процесу набуття майбутнім педагогом визначеного кола художньо-естетичних компетентностей.

Посилання

Микуліна А. Художня культура як наукове поняття та професійна якість педагога. Педагогічні науки. 2016. № 69 (2). С. 100-104.

Закон України Про культуру: прийнятий 14 груд. 2010 року № 2778-VI (ред. від 07.10.2022 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text

Рудницька О. Основи викладання мистецьких дисциплін. К. : Експрес, 1998. 183 с.

Зарічна Т., Райкова Т. Педагогіка вищої школи. Запоріжжя: ЗДМУ, 2016. 122 с.

Отич О. Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи. Імекс-ЛТД, 2014. 208 с.

Закон України Про освіту : прийнятий 05 верес.2017 року № 2145-VIII (у ред. від 01.01.2023 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Закон України Про вищу освіту: прийнятий 01 лип. 2014 року № 1556-VII (ред. від 15.03.2023 р.). Відомості Верховної Ради. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Thompson C. M., Schulte C. M. Communities of Practice : Art, Play and Aesthetics in Early Childhood. Springer International Publishing. 2018. 236 p.

Blank J. Aesthetic Education in the Early Years : Exploring Familiar and Unfamiliar Personal-Cultural Landscapes. Contemporary Issues in Early Childhood, 2012. Vol. 13 (1). P. 50-62.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Ходунова, В. Л. (2022). ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНА КУЛЬТУРА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 338-342. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-338-342