ФОРМУВАННЯ ЕТНОПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

  • Тетяна Олегівна Саркісян Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6919-534X
Ключові слова: професійна підготовка вчителя, етнопедагогіка, етнопедагогічна складова, етнопедагогічна підготовка, етнопедагогічна культура, етнопедагогічна рефлексія

Анотація

У статті розглядаються особливості формування національно-виховної культури майбутнього вчителя-філолога як невід’ємної складової його національно-культурної підготовки в роботі закладів освіти, аналізуються структурні компоненти національної педагогіки, основні шляхи формування національної виховної здатності.

Розглянуто основні функції національної виховної культури майбутніх учителів-лінгвістів. Виділено функції: цілепокладання; функція розуміння; постановка та розв'язання народознавчих завдань і проблем; рефлекторна функція; творча функція. Наголошується на нерозривному взаємозв’язку та взаємопроникненні специфічних функцій, з одного боку, засвоєння розумовим процесом майбутніх учителів-лінгвістів цінностей української народної педагогіки, а з іншого – значення і роль специфічних цінностей, які є майбутньою основою формування національної культури виховання вчителя школи.

Розкрито особливості практичного етапу формування національної освітньої культури в процесі професійної підготовки майбутніх учителів-філологів. На основі встановлених показників визначено методичні заходи щодо формування знаннєвої та ціннісної складових національної освітньої культури майбутніх учителів-філологів.

Зазначено, що раціональне використання етнопедагогічних компонентів у процесі підготовки вчителя-філолога не лише підвищує якість професійного формування майбутнього педагога, а й допомагає у підготовці студентів до родинного життя як майбутніх батьків – вихователів власних дітей.

Синтезовано особливості, засоби етнопедагогічної культури сучасного вчителя-філолога та здійснено аналіз ефективності цих особливостей у вирішенні освітніх завдань національного виховання в умовах цивілізаційної глобалізації. Визначено роль освітнього процесу закладів вищої освіти у формуванні етнопедагогічної культури майбутніх педагогів.

З’ясовано місце української етнопедагогіки у вихованні моральної-етичної культури майбутніх учителів-філологів. Досліджено досвід вирішення проблеми формування морально-етичної культури як частини професійного становлення педагога на основі української етнопедагогіки в умовах закладу вищої освіти.

Посилання

Донцов А. В. Моральна культура вчителя. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2008. 240 с.

Мосіяшенко В. А. Українська етнопедагогіка: Навч. посіб. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. 176 с.

Родинно-сімейна енциклопедія .За заг. ред. Арвата Ф. С. та ін. К.:Богдана, 1996. 438 с.

Зязюн І. А. Педагогіка добра: ідеали і реалії: наук.- метод. Посібник. К.: МАУП, 2000. 312 с.

Сухомлинский В. А. Сто советов учителю. К.: Рад. школа, 1984. 254 с.

Лисенко Н В. Етнокультурна компетентність сучасного педагога: психолого-педагогічний аспект. Народознавча компетентність дітей та молоді: Івано- Франківськ: Зб. наук. праць., 2007. – 280 с.

Ткаченко О. М. Етнопедагогічна компетентність педагога: монографія. Кіровоград: «Імекс - ЛТД», 2012. 414 с.

Стельмахович М. Г. Застосування ідей української етнопедагогіки в роботі вчителя початкових класів. Початкова школа, 1994. № 12, С. 4-7.

Стельмахович М. Г. Народна педагогіка. К.: Радянська школа, 1985. 312 с.

Стельмахович М. Г. Українська національна школа і народна педагогіка. Початкова школа, 1992. № 7-8. С. 3-5.

Стельмахович М. Г. Українська етнопедагогіка. Початкова школа, 1989. № 6. С. 11-17.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Саркісян, Т. О. (2022). ФОРМУВАННЯ ЕТНОПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 300-303. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-300-303