ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З СІМ’ЯМИ УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ

  • Тетяна Володимирівна Потапчук Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-1680-6976
  • Наталія Романівна Кирста Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-6777-4890
  • Іванна Леонідівна Пукас Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0001-6965-8896
Ключові слова: професійна підготовка, професійна компетентність, комунікативна компетентність, майбутній вихователь, сім’я учасника бойових дій

Анотація

Дослідження проблеми професійної підготовки майбутніх вихователів до роботи з сім’ями учасників бойових дій набуває універсальної актуальності, бо вона проектується особливим чином на вивчення питань розвитку комунікативної компетенції особистості.

У статті на основі наукових джерел розкрито професійну підготовку майбутніх вихователів до роботи з сім’ями учасників бойових дій. Проаналізовано психолого-педагогічні дослідження видатних вчених в яких зазначено, що важливим завданням сучасної професійної освіти є підготовка спеціалістів, здатних сприяти реалізації державно-суспільного підходу до розвитку освітнього простору, інтеграції соціальних інститутів у вирішені пріоритетних соціально-економічних питань. З’ясовано, що невід’ємну складову професійної освіти становить професійна підготовка майбутніх вихователів, яка трактується науковцями як об’єктивно існуючий процес навчання (викладання й учіння), засвоєння майбутнім педагогом професійних загально-педагогічних і методичних знань, вироблення відповідних умінь і навичок студента в ході педагогічної практики; формування у нього потреб самоосвіти, самовдосконалення і самореалізації; досягнення з цією метою єдності педагогічної теорії і практики, фундаментальності та мобільності, науковості й культуровідповідності професійних знань. Також зазначено, що необхідним компонентом професійної діяльності майбутнього вихователя до роботи з сім’ями учасників бойових дій є спілкування, яке відіграє важливу роль при роботі з такими сім’ями. Індивідуальний підхід у спілкуванні, який здійснює майбутній вихователь, вимагає глибокого вивчення і знання кожного члена сім’ї, його психологічні та психофізичні особливості. Подано діагностичні методики, які використано з дітьми, зокрема: дитячий варіант тесту Векслера; «картки» три-вожності Амена; дитячий варіант методики Розенцвейга; дитячий варіант особистісного опитувальника Айзенка; соціометричну методику Р. Жиля; малюнкові тести; методику незокінчених речень; методику Дємбо-Рубінштейна.

Посилання

Батищева Г. Зайцева З. Робота соціальних служб для молоді з молодою сім’єю : метод. рекомендації. К.: А.Л.Д., 1996. 100 с.

Бєлєнька Г. Вихователь дітей дошкільного віку: становлення фахівця в умовах навчання: монографія. К.: Світич, 2006. 304 с.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 374 с.

Гончаренко С. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація : монографія. Неперервна професійна освіта : проблеми, пошуки, перспективи / за ред. І. А. Зязюна. К.: ВІПОЛ, 2000. С. 81–107.

Довга М. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з молодими сім’ями, що потребують правового забезпечення: дис канд. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2021. 260 с..

Жигірь В. Чернєга О. Професійна педагогіка : навчальний посібник / за ред. М. В. Вачевського. К.: Кондор, 2012. 336 с.

Закон України про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення: 25.09.2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18 (дата звернення : 10.11.2020 р.).

Капська А. Деякі аспекти професійної підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників. Вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. О. Довженка. Серія : педагогічні науки. Глухів: Глух. нац. пед. ун-т ім.. О. Довженка. 2010. № 15. С. 12–16.

Карпенко О. Професійна підготовка соціальних працівників в умовах університетської освіти: науково- методичний та організаційно-технологічний аспекти: монографія / за ред. С. Харченко. Дрогобич : Коло, 2007. 374 с.

Потапчук Т., Анненкова Н. Професійно-педагогічна компетентність педагога у системі професійного саморозвитку. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». № 83. Випуск LXXXІІІ. Том 1. Херсон. 2018. С.113-117.

Поясок Т. Система застосування інформаційних технологій у професійній підготовці майбутніх економістів у вищих навчальних закладах : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 559 с.

Співпраця батьків та вчителя початкової школи / упоряд. М. Козіцька М. : Вид. група «Основа», 2009. 110 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Потапчук, Т. В., Кирста, Н. Р., & Пукас, І. Л. (2022). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З СІМ’ЯМИ УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 266-271. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-266-271