РОЗВИТОК МОТИВАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ

  • Ростислав Олександрович Ляшенко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-3554-8861
Ключові слова: мотивація, мотив, особистість, діяльність, самоактуалізація, професійний саморозвиток

Анотація

В статті автором проаналізовано мотиваційну основу професійної самоактуалізації особистості; обґрунтовано зміст та структуру професійної мотивації особистості; охарактеризовано вплив мотивації на професійну діяльність особистості; окреслено взаємозв'язок мотивації та професійної самоактуалізації майбутніх фахівців.

Вивчення мотиваційної сфери особистості майбутніх фахівців дає можливість цілеспрямованого прогнозування та стимулювання їх професійного саморозвитку. Самоактуалізація як інтегративна характеристика особистості, слугує підсиленням професійних можливостей. Встановлення взаємозв’язку мотивації як однієї з основ професійної самоактуалізації особистості майбутнього фахівця необхідно для розуміння факторів, чинників та змін в професійній діяльності, що визначають її.

Особливе значення при вивченні професійної діяльності належить мотивам й мотивації, які визначають такі важливі її параметри, як енергію, спрямованість, тривалість тощо. Поділ на мотиви й мотивацію зумовлений відношеннями між потенційним й актуальним, структурним та потенційним, диспозиційним та функціональним, особистісним та ситуаційним. Перші складники цих відношень зазвичай позначаються як мотив і слугують стійким особистісним утворенням, що здійснює диспозиційний вплив на поведінку. Другі складники зазначених відношень часто характеризуються як сукупність факторів, що утворюють мотивацію.

Майбутній фахівець в усвідомленій формі ставить завдання, досягнення якого є метою його діяльності. В його бажанні виявляються потреби та інтереси, які в структурі діяльності є мотивами: стимулами, реальною рушійною силою дій, потужними регуляторами поведінки.

В процесі вивчення професійної самоактуалізації враховуються соціально-професійні вимоги як фактори впливу на самооцінку, самоствердження, самовизначення, професійну самосвідомість, на мотивацію досягнень у професії, на мету професійного зростання. Виникає необхідність узгодити внутрішні мотиви, інтенції людини й умови соціально-професійної діяльності. Результатом цього є розвиток мотивації і активності особистості у професійному зростанні і самоактуалізації.

Посилання

Abraham H. Maslow. Motivation and Personality (2nd ed.) N.Y.: Harper & Row, 1970.

Burns, R. B. Self-Concept Development and Education. Holt, Rinehart and Winston, 1982.

Fromm, E. Man for Himself, New York: Holt, Rinehart and Winston, 1947.

Goldstein, K. Human Nature, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1940.

Herzberg, F. Work and the Nature of Man, New York: World Publishing, 1966.

L.Hjelle, D.Ziegler. Personality Theories: Basic Assumptions, Research, and Application 3th ed. McGrow-Hill, 1992.

Roe, A., The Making of a Scientist, New York: Dodd, Mead, 1953

Rogers C. R. A Theory Of Therapy, Personality And Interpersonal Relationships, As Developed In The Client- Centered Flamework. Psychology: a Study Of Science. Rogers C. R. Ed. By S. Koch. N. Y., 1959.

Rogers, C. On Becoming a Person, Boston, Mass. Houghton Mifflin, 1961.

Super, D. E. Self concepts in vocational development. In D. E. Super, R. Stariskevsky, N. Matlin, & J. P Jordaan (Eds.), Career development: Selfconcept theory (pp. 1-26). New York: College Entrance Examination rd. 1963.

Vroom, V. Work and Motivation, New York: Wiley, 1964.

Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн.1 Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади: наук. видання. К.: Либідь, 2003. 280с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови. Уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. 2004.

Канішевська Л. В. Виховуємо соціально зрілу особистість: [наук.-метод. посібник для педагогів інтернатних закладів] К.: Ін-т проблем виховання АГОІ України, 2009. 158 с.

Кічук Н.В. Формування творчої особистості вчителя. К.: Либідь, 1991. 96 с.

Кремень В. Г. Якісна освіта: сучасні вимоги. Психологія і педагогіка. 2006. № 4. С. 12–16.

Кушнір В. А. Особливості цілісності педагогічного процесу. Соціально-професійне становлення особистості: [монографія]. За ред. В. В. Радула. Кіровоград: Поліграфічно- видавничий центр ТОВ «Імекс ЛТД», 2002. С. 164–251.

Лебедик М. П. Технологія атестації цілісного розвитку особистості на основі оцінок соціальної зрілості учасників педагогічного процесу: [монографія]. Полтава: РВВ ПУСКУ, 2003. 305 с.

Маслоу А. Психологія буття: Переклад. з англ.. Київ: Ваклер, 1997.

Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: Монографія. За ред. І.А.Зязюна. К.: ВІПОЛ, 2000. 636 с.

Педагогічні технології у неперервній професійній освіті: Монографія. С.О.Сисоєва, А.М. Алексюк, П.М. Воловик, О.І. Кульчицька, Л.Є. Сігаєва, Я.В. Цехмістр та ін.; За ред. С.О.Сисоєвої. К.: ВІПОЛ, 2001. 502 с.

Радул В. В. Соціальна зрілість особистості : [Монографія]. Кіровоград, 2017. 442 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Ляшенко, Р. О. (2022). РОЗВИТОК МОТИВАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 217-221. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-217-221