ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ У СУЧАСНИХ УМОВАХ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ

  • Лариса Володимирівна Ломакіна Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-3449-8121
  • Оксана Ігорівна Гураль Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-1552-2093
  • Наталія Іванівна Дичка Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-3363-569X
Ключові слова: організація освітнього процесу; навчання іноземної мови; інформаційно-комунікаційні технології; освітній блог; онлайн-вправи Learning Apps

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) при навчанні майбутніх інженерів іноземної мови, фахових дисциплін в умовах карантину під час пандемії COVID-19. Здійснено аналіз наукових джерел у контексті застосування ІКТ в освіті. Однією із найскладніших та гострих педагогічних проблем іншомовної підготовки студентів інженерно-технічних закладів вищої освіти загалом є забезпечення індивідуалізації навчання і стимулювання мотивації студентів до саморозвитку. На думку авторів статті, можливим дієвим засобом вирішення цих проблем у дистанційній формі навчання є використання технології ведення навчальних блогів. Метою статті є висвітлення і аналіз організації освітнього процесу у сучасних умовах за допомогою освітніх ІКТ під час навчання іноземної мови і фахових дисциплін майбутніх інженерів, зокрема освітнього блогу та онлайн-вправ сервісу LearningApps. Висвітлено основні питання організації онлайн навчання іноземної мови студентів технічного профілю. Методика ведення блогу частково схожа з проектним методом і методом «портфоліо». З одного боку, навчальний блог доцільно розглядати як проект: його створення і регулярне наповнення вимагає прагматичної спрямованості на результат, який можна осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. У веденні блогу так само, як і в методі проектів, студенти залучені в діалог культур і мають можливість отримати зворотній зв’язок від професійних лінгвістів і носіїв іноземної мови на основі функції коментарів, вбудовану в блог-платформу. З іншого боку, навчальний блог виконує роль електронного «портфоліо» - засоби контролю та оцінки якості самостійної роботи студента і його прогресу у формуванні професійної іншомовної компетентності, що виявляються у порівнянні з першим та останнім записом у блозі. Блог є і специфічним звітом студента, в якому представлені результати аналізу англомовних матеріалів з професійної тематики. У статті проведене опитування майбутніх інженерів стосовно їх оцінювання сучасного викладання іноземної мови, фахових дисциплін у інженерно- технічних закладах освіти. Дослідження проводилось на факультеті електроніки у Національному технічному університеті України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». До розгляду було запропоновано освітній процес у дистанційному режимі на основі онлайн заняття з використанням освітнього блогу, ментальних карт та інтерактивних вправ сервісу LearningApps. В ході дослідження було визначено недостатній рівень знань і практичних навичок студентів з іноземної мови. Виявлено недоліки професійної підготовки майбутніх інженерів під час вивчення іноземної мови та фахових дисциплін, зокрема традиційність підготовки та обмежене використання ІКТ у інженерно-технічних закладах освіти. Зроблено висновок, що використання ІКТ в освітньому процесі значно покращує якість та ефективність навчання, наближає студентів до реальних умов професійного середовища, дає змогу якісно вдосконалювати свої практичні навички. З огляду на результати проведеного дослідження можемо окреслити перспективи подальших досліджень впровадження вищевказаних ІКТ при вивченні навчальних дисциплін гуманітарної і природничо-наукової підготовки у сучасних умовах пандемії COVID-19 та воєнного стану в Україні.

Посилання

Биков В. Ю. та ін., Технологія створення дистанційного курсу: навчальний посібник. Київ: Міленіум, 2008. 324 с.

Mukoviz O., Kolos K., Kolomiiets N. Distance Learning of Future Primary School Teachers as a Prerequisite of Their Professional Development Throughout Life. Information Technologies and Learning Tools. 2018. vol. 66, № 4. URL https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2265 [in English].

Набока О. Г., Демченко М. О. Освітній блог як засіб професійної освіти педагогів дошкільних закладів. Інформаційні технології та засоби навчання. 2019. Вип. 69, С. 64–77. Doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2425.

Л. Матохнюк, К. Дем'янюк. Блог як один із видів організаційно-методичної діяльності освітян. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Вип. 1, 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2017_1_5. Дата звернення: Січ. 03, 2023.

Кізім С. С. Використання блогів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2013. Вип. 35 С. 274–278.

Тарнавська Т. В., Використання соціальних мереж і блогів у навчанні. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. 2013. Вип. 186(1). С. 136-141.

Dennen V. P. Becoming a blogger: Trajectories, norms, and activities in a community of practice. Computers in Human Behavior. 2014. Issue 36. P. 350-358.

Amir Z., Ismail K., Hussin S. Blogs in language learning: Maximizing students’ collaborative writing. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2011. Issue 18. Р. 537-543.

Halic O., Lee D., Paulus R. Spence To blog or not to blog: Student perceptions of blog effectiveness for learning in a college level course. Internet and Higher Education. 2010. Issue 13. Р. 206-213.

Thomas M. Handbook of research on Web 2. 0 and second language learning. Hershey: IGI Global, 2009. 636 p..

Волошина О. В. Формування навчально- пізнавальної компетентності майбутніх педагогів за допомогою сервісу LearningApps.org. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2020. Вип. (3). С. 52-56.

Шахіна І. Ю., Ільїна О. І. Організація контролю якості знань студентів із використанням електронного тестування. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2016. Вип. 4(10). С. 152-157.

Сабліна М. A. Інтерактивне середовище LearningApps як інструмент викладу теоретичного матеріалу в процесі фахової підготовки студентів. Відкрите освітнє е- середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 288-294.

Gorbatuc R., Dudka U. Training of future specialists in economics with the help of online service Learning Apps. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2019. Issue 7(3). Р. 42-56. Doi:https://doi.org/10.32919/uesit.2019.03.05. Дата звернення: Січ., 21, 2023.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Ломакіна, Л. В., Гураль, О. І., & Дичка, Н. І. (2022). ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ У СУЧАСНИХ УМОВАХ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 206-212. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-206-212