СУЧАСНА СИСТЕМА ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ: ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ

Ключові слова: Європейський союз, вища освіта, тенденції розвитку європейської освіти, рівні освіти, освітній простір, моделі вищої освіти, якість освіти

Анотація

Сучасний етап розвитку освіти характеризується впливом глобалізаційних процесів. Вони багато в чому визначають зміни, що відбуваються в освітній політиці: поява нових проблем і завдань, що потребують міжнародного співробітництва; прояв співробітництва та конкуренції у реалізації освітньої політики; інтернаціоналізація освіти.

Вища освіта має бути ґрунтовною підготовкою до життя в полікультурному європейському суспільстві, має забезпечити можливість реалізації свобод, гарантованих Європейським Союзом.

Запустивши інтеграційні процеси у сфері загальної, вищої та професійної освіти, Європейський Союз виступив одним із провідних світових центрів освіти, який багато в чому визначав тенденції та напрями розвитку системи освіти в сучасних умовах.

Розуміння особливостей побудови та функціонування освітнього простору спільноти має важливе значення для учасників освітнього процесу всередині та за межами ЄС.

При цьому, найбільш радикальної модернізації вимагає такий елемент освіти, як його зміст, оскільки саме зміст базової освіти формує фундамент та можливості удосконалення програм підготовки майбутніх фахівців, зумовлює рівень та якість вищої освіти.

Конкурентоздатність вищої школи з іншими соціальними інститутами, обумовлена інноваційним характером освіти на сучасному етапі. Оскільки, вища освіта на сучасному етапі має стати також і інвестиційно привабливою, необхідно забезпечити ефективність освітнього процесу ЗВО, прозорість фінансових потоків та незалежної оцінки якості знань.

Відтак, при реформуванні вищої освіти на сучасному етапі в країнах європейської спільноти враховуються пріоритети збереження різноманітності національних систем освіти, одночасно вирішуючи завдання міжнародної співпраці, мобільності, працевлаштування студентів у Европейському чи міжнародному професійному просторі, міжнародної конкурентоспроможності закладів вищої освіти.

Посилання

Angotti R. Vocational education and training in Europe: Italy. Cedefop ReferNet VET, Europe reports 2018. 2019. URL: http://libserver.cedefop.europa.eu/vetelib/2019/Vocational_Educa tion_Training_Europe_Italy_2018_Cedefop_ReferNet.pdf

ECTS user’s Guide – Luxemburg: office for official publications of the European Communities, 2009. 64 p. URL: http://ec.europa.eu/education/tools/docs/ects-guide_en.pdf

European Parliament and Council of Europe (2009). Recommendation on the institution of a European framework of reference to grant the quality of education and professional training.

ISCED Fields of education and training 2013 (ISCED-F 2013) / NESCO Institute for Statistics, 2014. URL: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-fos-consultation-draft-2013-en.pdf

Миськів Л. І. (2013) Стан та перспективи реформування вищої освіти в Європейському Союзі. Український часопис міжнародного права. № 1/ 2013. С. 127- 130.

Краєвська О. Освітня політика європейського союзу: становлення та механізми реалізації. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2011. Випуск 28. C. 53-65.

Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика: навчальний посібник. Київський університет імені Бориса Грінченка. Рівне: Овід, 2012. 352 c.

Sorbonne Joint Declaration. Joint declaration on harmonisation of the architecture of the European higher education system by the four Ministers in charge for France, Germany, Italy and the United Kingdom Paris, the Sorbonne, May 25 1998. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/1998_Sorbonne/61/2/1998_Sorbonne_Declaration_English_552612.pdf

The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process. Implementation Report. Eurydice. 2015. 300 р. URL: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/182EN.pdf

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Забіяка, І. М. (2022). СУЧАСНА СИСТЕМА ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ: ПРОБЛЕМИ І ПЕРСПЕКТИВИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 137-142. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-137-142