ПОЗИЦІЇ ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ НА ПРОБЛЕМУ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ЯК ВАЖЛИВОГО ЕТАПУ РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

  • Микола Михайлович Дубінка Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7129-3750
Ключові слова: професійне самовизначення, концептуальні моделі, майбутній фахівець, професійне становлення, саморозвиток, самореалізація, професійна діяльність

Анотація

У статті автор характеризує питання професійного самовизначення, окреслюючи це як важливу психолого-педагогічну проблему, що охоплює процес становлення як фахівця та його соціалізацію, під час яких майбутній спеціаліст набуває готовності до самостійної, творчої професійної діяльності на основі усвідомлення і суб’єктивного співвіднесення суспільних вимог з власними потенційними (аналіз своїх внутрішніх ресурсів) та наявними здібностями, комплексом внутрішніх умов, набуваючи здатності до самостійного прийняття рішень відносно важливих професійних цілей, які мають сенс як для самого суб’єкту, так і для суспільства. Автор розкриває сутнісні характеристики феномену «професійне самовизначення особистості» з позицій вітчизняних дослідників. Серед найважливіших констант самовизначення фахівця виокремлюється активність, здатність до самостійного вибору, належний рівень відповідальності. Науковець робить акцент на напрямах, підходах та концепціях розвитку зазначеної проблеми: профорієнтаційний, особистісно-діяльнісний та цілісний підходи; соціально-психологічний напрям; концепція системогенезу професійної діяльності та інших.

Автор доводить, що в процесі життєвого шляху особистості спостерігається безпосередня залежність професійного самовизначення від рівня зрілості людини, від характеру і способів ідентифікації особистості співвідносно до професії.

Дослідник наголошує на значущості проблеми самовизначення у процесі становлення фахівця, де зазначає на основних засадах професійного самовизначення майбутніх спеціалістів у процесі їх фахової підготовки; доводить, що представлений процес професійного розвитку особистості має специфічні властивості, а сформованість професійного самовизначення є першоосновою та запорукою ефективності подальшого професійного становлення майбутнього фахівця.

Посилання

Вітковська О. І. Професійне самовизначення особистості і практичні аспекти професійної консультації: монографія. К.: Науковий світ, 2009. 92 с.

Дубінка Микола. Специфіка професійного самовизначення особистості майбутнього фахівця. Наукові записки. Вип. 140. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. (Серія: Педагогічні науки). С. 47–51.

Закатнов Д. О., Капустіна О. В. Професійне самовизначення старшокласників: методичний посібник. К.: КНЕУ, 2003. 96 с.

Лозовецька В. Т. Професійна орієнтація молоді в умовах сучасного ринку праці: монографія. К.: ІПТО НАПН України, 2012. 157 с.

Радчук Г. К. Особистісне та професійне самовизначення як чинник професійного становлення особистості. Вісник НАДПСУ. 2012. Вип. 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2012_5_47

Савченко Н. С., Дубінка М. М., Захарова О. В. Поняття особистісного саморозвитку в концептуальному полі сучасної педагогічної науки. Актуальні питання гуманітарних наук. [ред.-упор. М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Вид. дім «Гельветика», 2020. Вип. 29. Т. 3. С. 256–263.

Чобітько М. Г. Особистісне і професійне самовизначення майбутнього вчителя. е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». 2009. № 3.

Щотка О. П. Формування психологічної готовності студентів педагогічних університетів до професійно- управлінського самовизначення: Дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. К., 2003. 253 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Дубінка, М. М. (2022). ПОЗИЦІЇ ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ НА ПРОБЛЕМУ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ЯК ВАЖЛИВОГО ЕТАПУ РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 132-137. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-132-137