ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ

Ключові слова: освітній простір, освітнє середовище, початкова школа, навчальні осередки і навчальні центри, класна кімната, дидактичні завдання

Анотація

У статті аналізується проблема організації освітнього простору Нової української школи. Авторка акцентує увагу на можливостях впливу освітнього простору початкової школи на якість та результативність процесу навчання молодших школярів.

Освітній простір у статті розглядається як певна частка соціуму, де створено умови для розвитку особистості та можливість формування особистісного простору суб’єкта освітнього процесу, а освітнє середовище розглядається як сукупність природних, фізичних та соціальних об’єктів і суб’єктів, які впливають на формування учня, на його творчий, професійний та особистісний розвиток, забезпечують умови комфортної життєдіяльності здобувача освіти. Основними вимогами до освітнього середовища сучасної початкової школи визначено безпечність, психологічну комфортність, безбар’єрність, естетичність, функціональність.

Авторкою обґрунтовується думка, що в умовах реалізації Концепції Нової української школи освітній простір зазнає низки трансформацій, що зумовлено впровадженням компетентнісного підходу до організації процесу навчання молодших школярів, вимогами формування навичок ХХІ століття в здобувачів освіти; переакцентуванням на інноваційні технології та форми роботи зі школярами, процесами інформатизації системи освіти, реалізацією діяльнісного та особистісно орієнтованого підходів. Оновлення просторово-предметного оснащення потребує продуманого облаштування класної кімнати. Провідну роль в організації освітнього простору Нової української школи виконує вчитель, за можливості долучаючи до цього процесу здобувачів початкової освіти.

У статті проаналізовано призначення та особливості організації навчальних осередків і навчальних центрів (центру читання і письма, природознавства, мистецького центру) класної кімнати, обґрунтовано оптимальні способи їх функціонування в процесі навчання молодших школярів.

Доведено, що освітній простір Нової української школи значною мірою впливає на результативність процесу навчання та реалізацію дидактичних завдань початкової освіти.

Посилання

Водолазська Т. Освітнє середовище як «третій учитель». Імідж сучасного педагога. 2018. № 4. С. 10–12. URL: https://isp.poippo.pl.ua/article/download/135715/136753 (дата звернення 10.02.2023)

Гонтаровська Н. Теоретичні і методичні засади створення освітнього середовища як фактору розвитку особистості школяра : автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.07 / Інститут проблем виховання НАПН України. Київ, 2012. 40 c.

Косенко Д. Новий освітній простір. Мотивуючий простір: інформаційний посібник/ заг. ред. А. Седоченко. 2019. 255 с. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf (дата звернення 12.02.2023)

Наказ МОН від 23.03.2018 № 283 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації освітнього простору Нової української школи». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nop/3metodichni-rekomendatsii.pdf (дата звернення 15.02.2023)

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Н. Бібік. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Онищук Л. Нова українська школа: реалії та перспективи. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 47–53.

Примірний перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів початкової школи (затверджено наказом МОН від 13.02.2018 № 137). URL: https://mon.gov.uaAia/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-pereliku-zasobiv-navcharmya-ta-obladnannya-navchalnogo-i-zagalnogo-priznachennya-dlya-navchalnih-kabinetiv-pochatkovoyi-shkoli (дата звернення 15.02.2023)

Фруктова Я. До питання проектування сучасного освітнього середовища. Освітнє середовище як методична проблема: збірник наук. праць. Херсон: Вид-во ХДУ, 2006. С. 72–73.

Цимбалару А. Педагогічне проектування освітнього простору в школі І ступеня: теорія і практика: монографія. Kиїв: Педагогічна думка, 2013. 691 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Боровець, О. В. (2022). ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 109-113. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-109-113