КЛАСИФІКАЦІЯ ОСВІТНІХ ВЕБРЕСУРСІВ

  • Олег Валерійович Бардадим Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-2777-6568
Ключові слова: цифрові інструменти, вебсервіси, онлайн-ресурси, цифрові інструменти для освіти, освітні вебресурси

Анотація

Метою дослідження є систематизація за функціональними можливостями різних цифрових інструментів, які можуть застосовувати вчителі для формування інформаційно-цифрової компетентності студентів, створення базової системи і розкриття сутності основних кластерів цифрових інструментів. Проаналізовано способи класифікації освітніх вебресурсів та установлено відмінність у технологічному розвитку освітніх онлайн-сервісів. У статті розглянуто різні типи освітніх вебресурсів, які залежно від призначення можуть використовуватися в освітньому процесі. Схарактеризовано функціональні можливості різних типів освітніх вебсервісів. У ході дослідження було виокремлено 13 груп освітніх вебресурсів: інструменти для комунікації (поштові клієнти, соціальні мережі, віртуальні класи, вебконференції, файлообмінники, чат-боти), графіки (векторні, растрові 3D редактори, для малювання), відеоінструменти (відеоредактори), аудіоінструменти (аудіоредактори), текстові (текстові редактори, онлайн- переклад), інструменти для роботи з вебсторінками (пошуку, створення вебсторінок), для візуалізації інформації (онлайн- презентації, хмари слів, когнітивні карти, вебмапи, схеми), збирання та аналізу даних (створення тестів і опитування, онлайн- табличні редактори), службові (для роботи з файлами, безпеки, перевірки пристроїв), створення інтерактивних вправ (онлайн- віджети, конструктори завдань і загадок, QR-коди, онлайн-вікторини), онлайн-симуляції (онлайн-лабораторії, онлайн-ігри), розширення можливостей браузера (плагіни), формування навичок (онлайн-курси).

На основі класифікаційного аналізу зібраних даних згруповано цифрові інструменти, конкретизовано їх функціональні можливості.У ході дослідження встановлено цілі застосування освітніх онлайн-сервісів для базового використання (робота з основними ресурсами), викладання (демонстрації та пояснення навчального матеріалу) навчання (формування компетентностей) та розроблено класифікацію цифрових інструментів.

Посилання

Total number of Websites. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/

Digital 2022: another year of bumper growth. [Електронний ресурс]. Доступно: https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/

What Happens In An Internet Minute 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.allaccess.com/merge/archive/32972/infographic-what-happens-in-an-internet-minute

Internet Archive. [Електронний ресурс]. Доступно: https://archive.org/web/

Гриневич Л. М., Морзе Н. В., Вембер В. П., Бойко М. А. Роль цифрових технологій у розвитку екосистеми STEM- освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 83. № 3. С. 1–25. DOI: 10.33407/itlt.v92i6.5093

Зінченко В. М., Романуха О. М., Ревуцька С. К., Чевердак П. О. Інформаційно-освітнє середовище формування професійних мовно-мовленнєвих компетентностей студентів економічного профілю. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 79. № 5. С. 184–198. DOI: 10.33407/itlt.v79i5.2997

Education 4.0: Ukraine sinerise. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf. Дата звернення: Січ. 25, 2023.

The worlds top 50 website. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2021/01/Which-Are-the-Worlds-Most-Visited-Websites.html.

Top website ranking. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.similarweb.com/top-websites/.

Цифрові сервіси для освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mooc4ua.online/.

Бардадим О. Цифрові засоби навчання. М-ли Міжн. наук-практ. конф.: Сучасні тенденції розвитку педагогіки, психології та соціальної роботи. Черкаси, 2020. С.15-19.

Бардадим О. Історія використання освітніх технічних засобів навчання: М-ли ХIV Міжнар. наук.-практ. конф.: Теоретичні та практичні дослідження молодих науковців. Черкаси, 2020. С. 428-429.

What is a web service? [Електронний ресурс]. Доступно:https://www.ibm.com/docs/en/cics-ts/5.1?topic=services-what-is-web-service

Web Services. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/web-services

Бардадим О. Можливості використання освітніх онлайн-сервісів в процесі підготовки вчителів природничого напряму: М-ли Всеукр. наук. конф.: Актуальні задачі хімії: дослідження та перспективи. Житомир. 2020. С. 234-235.

Foon Hew K., SumCheung W. Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice. Educational Research Review. 2013. №9. Pp. 47-64, DOI: 10.1016/j.edurev.2012.08.001

Рерич Н. В. Вебтехнології. Харків, Україна: Ранок, 2020.

Sanjaya M. "Web-based learning?". British Journal of Educational Technology. 2007. №38(6). 1133-1148б DOI: 10.1111/j.1467-8535.2007.00772_14.x

Bower M., Torrington J. Typology of Free Web-based Learning Technologies. [Електронний ресурс]. Доступно: https://library.educause.edu/resources/2020/4/typology-of-free-web-based-learning-technologies.

Various Types of Website Designs and Their Primary Functions. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/types-of-website-design.

Вільні освітні веб-ресурси за типами. [Електронний ресурс]. Доступно: http://free-web-tools-for-edu-ua.tilda.ws/

Types of educational websites and the benefits of educational web development. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.brainminetech.com/blog/types-educational-websites-benefits-educational-web-development/

Друшляк М. Г., Семеног О. М., Грона Н. В., Пономаренко Н. П., Семеніхіна О. В. Типологія інтернет- ресурсів для розвитку інфомедійної грамотності молодію. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т. 88. № 2. С. 1-22. DOI: 10.33407/itlt.v88i2.4786

Спіцин Є. С., Кирикилиця В. В. Дидактичні можливості використання електронних словників для розвитку іншомовної мовленнєвої діяльності студентів немовних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 85. № 5. С. 270-287. DOI: 10.33407/itlt.v87i1.4441

Будянський Д. В., Друшляк М. Г., Семеніхіна О. В., Харченко І. І., Горбачук В. О., Чашечникова О. С. Типологія електронних ресурсів у формуванні риторичної культури фахівця. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 81. № 1. С. 82-96. DOI: 10.33407/itlt.v81i1.4292

Web Evolution from 1.0 to 3.0.[Електронний ресурс]. Доступно: https://medium.com/@vivekmadurai/web-evolution-from-1-0-to-3-0-e84f2c06739.

Top 100 Tools for Learning 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.toptools4learning.com/

Горошкіна О. М., Греб М. М., Горошкін І. О., Караман С. О. Функції QR-кодів у структурі підручника української мови. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 78. №. 4. С. 32-46. DOI:org/10.33407/itlt.v78i4.3360

Биков В. Ю., Спірін О. М., Білощиць- кий А. О., Кучанський О. Ю., Діхтяренко О. В., Новицький О. В. Відкриті цифрові системи в оцінюванні результатів науково-педагогічних досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75. №1. С. 294-315. DOI: 10.33407/itlt.v75i1.3589

Slobodyanyk O. V., Fedorenko V. P., Bolilyi V. O., Dmytruk V. I., Kushnarov V. I. Research of the efficiency of using software products for simulation of physical processes. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. № 82(2). Pp. 199-214. DOI: 10.33407/itlt.v75i1.3589

Заболотний В. Ф., Слободянюк I. Ю., Мислицька Н. A. Дидактичні можливості використання веб-орієнтованих технологій під час навчання фізики в класах гуманітарного профілю. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 65. № 3. С. 53-65. DOI: 10.33407/itlt.v65i3.2074

Андрощук І. В., Андрощук І. П. Скрайбінг- презентація як засіб підвищення ефективності освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 72. № 4. С. 67-80. DOI: 10.33407/itlt.v72i4.2602

Бондаренко T. В. Особливості використання програмного засобу Prezi у процесі розробки навчальних презентацій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 63. №1. С. 1-11. DOI: 10.33407/itlt.v63i1.1907

Гайтан О. М. Порівняльний аналіз можливостей використання інструментарію вебінарорієнтованих платформ Zoom, Google meet та Microsoft teams в онлайн-навчання. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т 87. № 1. С. 33-67. DOI: 10.33407/itlt.v87i1.4441

Most popular types of websites. [Електронний ресурс]. Доступно: https://internetdevels.com/blog/most-common-types-of-websites.

Turnbull D., Chugh R., Luck J. Learning management systems: a review of the research methodology literature in Australia and China. International Journal of Research and Method in Education. №44(2). Pp. 164-178. 2020. DOI; 10.1080/1743727X.2020.1737002

Yili Xia, Scott C. Douglas, Danilo P. Mandic. A perspective on CLMS as a deficient length augmented CLMS: Dealing with second order noncircularity. Signal Processing. №149. Pp. 236-245, 2018. DOI: 10.1016/j.sigpro.2018.03.009.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Бардадим, О. В. (2022). КЛАСИФІКАЦІЯ ОСВІТНІХ ВЕБРЕСУРСІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 89-99. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-89-99