ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО МИСТЕЦТВО СЛОВА ВЧИТЕЛЯ ТА ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

  • Ірина Григорівна Баранюк Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8112-7318
Ключові слова: Василь Сухомлинський, підготовка майбутніх фахівців, педагогічна риторика, педагогічна комунікація, прикладна риторика, компетентність педагога

Анотація

У статті аналізуються погляди Василя Сухомлинського на живе слово вчителя як важливий засіб виховання та навчання, розглядається сучасний стан розробки педагогічної риторики як галузі педагогічної науки, а також можливі напрями і способи підвищення риторичної майстерності сучасного вчителя.

Сухомлинський настільки глибоко розробив питання педагогічної риторики, визначив її головні засади, що його можна вважати одним із засновників науки про педагогічну комунікацію. Його посилена увага до живого слова вчителя пояснюється особливостями обдарування, у якому щасливо поєдналися художньо-літературний талант, який визначив інтерес до виражальних можливостей слова, з аналітичними здібностями вченого. Він не тільки декларативно проголошував та переконливо аргументував важливість педагогічної риторики, а й розробив свою концепцію риторичної майстерності вчителя.

Базова вимога до образу вчителя як успішного ритора стосується його високої моральності та здатності дотримується єдності слова і діла. Інша умова – висока загальна культура вчителя, завдяки якій він здатний виразно та переконливо формулювати думки під час проведення виховних бесід та проведення уроків. Сухомлинський стверджував, що слово вчителя набуває яскравості, а значить, і впливовості, в тому числі й емоційної, коли воно формувалося в процесі постійного читання художньої літератури. Більше того, він був переконаний, що читання художньої літератури розвиває в людини творчий потенціал, що дуже важливо для формування учителя як риторичної особистості.

Педагогічні ідеї Сухомлинського про важливість живого слова вчителя, розробка ним багатьох складових педагогічної риторики потребують узагальнюючого вивчення, оскільки глибоко продумані й ґрунтувалися на міцному науковому фундаменті.

Можливі напрями та способи підвищення риторичної майстерності сучасного вчителя полягають у розробці та введенні в освітні програми підготовки майбутніх учителів навчальних курсів з педагогічної риторики, в підготовці відповідних посібників. Окремої уваги потребують прикладні риторики, які враховують специфіку окремих педагогічних спеціальностей.

Посилання

Актуальні проблеми формування риторичної особистості вчителя в україномовному просторі. Збірник наукових праць (за матеріалами Всеукраїнської науково- практичної інтернет-конференції 23 квітня 2015 р.). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2015.

Баранюк І. Г. Слово – природа – краса в педагогічній системі Василя Сухомлинського. Кропивницький : Імекс- ЛТД, 2017. 252 с.

Бондаренко Г. В. В. Сухомлинський про педагогіку живого слова (педагогічну риторику). Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Вип. 13. Умань, 2013. Режим доступу: http://library.udpu.org.ua

Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація: Навч. посібник. К. : ВЦ Академія, 2006. 256 с.

Готман Дж. Емоційний інтелект у дитини. Харків : Віват, 2022. 272 с.

Гоулман Д. Емоційний інтелект. Харків : Віват, 2020. 512 с.

Клочек Григорій. Риторика слова і слайду Всесвітня література в сучасній школі. 2016. № 1. С. 5–7.

Козир М., Бречко А. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів (на матеріалі творів В. О. Сухомлинського). Наукові записки. Випуск 172. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : «Код». С. 114–117.

Лихачев Б. Нужна борьба, а не проповедь Этюды о В. А Сухомлинском. Педагогические апокрифы. Акта, 2008. С. 76–81.

Мамчур Л. І. Перспективність і наступність у формуванні комунікативної компетентності учнів основної школи : монографія. Умань : Видавець «Сочінський», 2012. 449 с.

Кучерук О.А., Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. Педагогічна риторика : історія, теорія, практика : монографія. Київ : КНТ, 2016. 258 с.

Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 1. К. : Рад шк., 1976. С. 209 – 400.

Сухомлинський В. О. Джерела Невмирущої Криниці. Літ. Україна. 1976. 28 квітня.

Сухомлинский В. А. Этюды о коммунистическом воспитании. Этюды о В.А. Сухомлинском. Педагогические апокрифы. Акта, 2008. 396 с.

Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 1. К. : Рад шк., 1976. С. 401 – 637.

Сухомлинський В. О. Народний учитель. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 5. К. : Рад шк., 1977. С. 239 – 255.

Сухомлинский В. А. Не топтаться на месте Этюды о В. А Сухомлинском. Педагогические апокрифы. Акта, 2008. С. 305–307.

Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 4. К. : Рад шк., 1977. С. 5–390.

Сухомлинський В. О. Слово вчителя в моральному вихованні. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 5. К. : Рад шк., 1977. С. 321–330.

Сухомлинський В. О. Слово про слово. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 5. К. : Рад шк., 1977. С. 160–167.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 2. К. : Рад шк., 1978. С. 419–654.

Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Вибр. твори: В 5-ти т. Т. 2. К. : Рад шк., 1976. С. 147–416.

Сучасна педагогічна риторика: теорія, практика, міжпредметні зв’язки Зб. наук. праць за матеріалами наук. семінару. Львів : ПАІС, 2007. 267 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Баранюк, І. Г. (2022). ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО МИСТЕЦТВО СЛОВА ВЧИТЕЛЯ ТА ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 83-89. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-83-89