ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В ОСВІТІ

  • Оксана Володимирівна Філоненко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-4453-9887
  • Наталія Володимирівна Байдак Пантазіївська філія Новопразького ліцею №1 Новопразької селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області https://orcid.org/0009-0004-9682-1395
Ключові слова: візуалізація, сучасні технології візуалізації навчальної інформації, метафоричні схеми, інфографіка, кроссенси, хмари слів

Анотація

Візуалізація є основою будь-якого сучасного інформаційного проєкту. Сьогодні без відповідних графічних образів неможливо представити результати наукового дослідження, технічних розробок, успішний освітній процес тощо. Технологія візуалізації містить такі частини: методичні прийоми включення у навчальний процес візуальних моделей; систематичне використання у навчальному процесі візуальних моделей одного виду або їх поєднань; навчання слухачів прийомам раціональної обробки інформації та її когнітивно-графічного уявлення. У статті описано актуальність використання засобів візуалізації навчальних матеріалів із зарубіжної літератури в умовах онлайн-навчання. Розглянуті найпопулярніші засоби для створення візуалізованого контенту. Серед них: метафоричні схеми, інфографіка, інтерактивний плакат, кроссенси, хмари слів. Описано основні особливості кожного з програмних засобів та наведено приклади використання в навчальній діяльності. Під активними засобами візуалізації варто розуміти не просто ілюстративний матеріал, а систему передачі візуальної інформації, що дозволяє будь-якому суб'єкту взаємодії здійснювати управління інформацією. Застосування різноманітних способів візуалізації дає можливість урізноманітнити навчання на уроках зарубіжної літератури. Таким чином, візуалізація навчальної інформації дозволяє вирішити низку педагогічних завдань: забезпечити інтенсифікації навчання; активізувати навчальну та пізнавальну діяльності; формування і розвиток критичного і візуального мислення, зорового сприйняття; образне представлення знань і навчальних дій; передачі знань та розпізнавання образів; підвищення візуальної грамотності та візуальної культури тощо. Встановлено, що візуалізація – це помічник під час онлайн навчання в роботі над твором, у розвитку уяви і фантазії, запам'ятовуванні важливих фактів із теорії та історії літератури, а головне – у вираженні власного «Я». У ході підготовки та опрацювання зразків візуалізації насамперед розвиваються уміння критично аналізувати навчальний матеріал, виділяти в ньому головне, переводити в зоровий план та естетично оформлювати свій мисле- образ.

Посилання

Безуглий Д. Візуалізація як сучасна стратегія навчання. Фізико-математична освіта. Науковий журнал. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. № 1 (2). С. 5–11.

Гарна С. Інтерактивний плакат як один із засобів дистанційного навчання зарубіжної літератури. Теоретичні й прикладні проблеми сучасної філології. 2017. Вип. 5. С. 234–242. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/tppsf_2017_5_31

Житєньова Н. В. Сутність візуалізації в навчальному процесі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Педагогіка. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. Вип. 19. С. 18–21.

Житєньова Н. В. Візуалізація: основні поняття та визначення. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Педагогіка. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2019. Вип. 25. С. 123–127.

Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мельник А. О. Зарубіжна література (рівень стандарту): підруч. Для 10 кл. закл. заг. середньої освіти. К.: УОВЦ «Оріон», 2018. 240 с.

Клименко Ж. Дива візуалізації, або як зробити знання видимими, а уроки літератури – незабутніми. Всесвітня література в школах України. 2019. № 3 (453). С. 2–11.

Лаврентьев Г. В., Лаврентьева Н. Б., Неудахина Н. А. Некоторые теоретические основы технологии визуализации. URL: http://www2.asu.ru/cppkp/index.files/ucheb.files/innov/Part2/ch8/glava_8_1.html

Терещенко С., Гафіатуліна І. Візуалізація навчального процесу як шлях активізації пізнавальної діяльності слухачів. Вісник Науково-методичного центру навчальних закладів сфери цивільного захисту. 2017. № 27. С. 51–53. URL: https://cutt.ly/H5tF0es

Семеніхіна О. В., Друшляк М. Г. Візуалізація знань як актуальний запит інформаційного суспільства до сфери освіти. Фізико-математична освіта. Науковий журнал. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. URL : https://con-ferences.vntu.edu.ua/index.php/itpf/2016/.../1480

Швед О. В. Інфографіка як засіб візуальної комунікації в сучасній журналістиці. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах: зб. наук, праць. К.: Університет «Україна», 2014. Вип. 30. С. 305–313.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Філоненко, О. В., & Байдак, Н. В. (2022). ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В ОСВІТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 64-71. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-64-71