ПРОБЛЕМА АКСІОЛОГІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В НАУКОВИХ СТУДІЯХ

Ключові слова: аксіологізація, майбутній учитель, педагогічна діяльність, початкова школа, професійна підготовка, цінності, ціннісні орієнтації

Анотація

У статті проаналізовано деякі аспекти аксіологізації професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи, презентовані в наукових студіях. Актуалізовано проблему ціннісної орієнтації вищої педагогічної освіти, аксіологізації професійної підготовки майбутнього фахівця, ф о р м у в а н н я його світоглядної позиції, ціннісно-цільових настанов, що концептуалізує педагогічну діяльність, надаючи їй сенсу, цілісності, універсальності й унікальності. У науковому дискурсі обстоюється думка, що процес ціннісного становлення майбутнього вчителя на етапі професійно-педагогічної підготовки передбачає цілеспрямований, систематичний рух через пізнання, ціннісне осмислення й оцінку до творчого перетворення знань, формування здатності до постійного саморозвитку і самовдосконалення, а сформовані ціннісні орієнтації є основою формування ціннісного ставлення особистості до майбутньої педагогічної діяльності. Зосереджено увагу на визначенні базових цінностей університетської освіти, які діють на кожному етапі професіоналізації як моральні імперативи та є основою для самоорганізації і саморозвитку педагогічної діяльності, взаємодії викладача та студента. Студійовано огляд наукових ідей відомого українського педагога, вченого О. Савченко щодо цінностей у професійній діяльності педагога, де, спираючись на ідею про те, що цінності характеризують соціально і особистісно значущі смисли професійної діяльності педагога, наголошено на доповненні теорії і практики розвитку фахових цінностей педагога через наповнення новими смислами аксіологічних понять, зроблені висновки щодо системоутворювального характеру цінностей у діяльності педагога. Узагальнено, що позитивні зміні в соціумі опосередковано залежать від аналогічних змін у системі професійної освіти, гуманізація суспільного життя та гуманізація освіти – від аксіологічного базису педагога, де головним критерієм є його фахова підготовка з позицій усвідомлення реалій сучасного світу, аксіологічних пріоритетів як соціально й особистісно значущих смислів, що активно стимулюють професійно-педагогічну підготовку сучасного вчителя початкової школи в умовах особистісно зорієнтованої освіти.

Посилання

Арцишевський Р. А. Світоглядна освіта як головний чинник розвитку духовності. Духовність особистості: методологічні та методичні аспекти. Луцьк: Надстир’я, 2004. С. 22–26.

Білозерська С.І. Аксіологічні орієнтири підвищення якості педагогічної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. 2021. Вип.3. С.75-80.

Волинець К.І. Формування ціннісних орієнтацій майбутнього дошкільного педагога в умовах сучасного вищого навчального закладу. Молодий вчений. 2018. №8.1 (60.1). С.27-31.

Гончаренко С. У. Гуманізація освіти як основний критерій розробки засобів реалізації сучасних технологій навчання. Наукові записки КДПУ ім. В. Винниченка. 2001. Вип. 34. С. 39.

Демінська Л. О. Аналіз основних положень аксіологічної науки у філософському та педагогічному аспекті. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання: наук. журнал Х.: ХОВНОКУ– ХДАДМ, 2011. № 11. С. 41.

Євтодюк А.В. Аксіологічні засади сучасної системи освіти України. Педагогічний пошук. 2014. №2. С.12-15.

Калюжна Т.Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти: монографія. К.: Вид.-во НПУ імені М. П. Дра-гоманова. 2012. 128 с.

Крижко В. Антологія аксіологічної парадигми управління освітою: навч. посібник. К. : Освіта України, 2005. 440 с.

Оліяр М. П. Ціннісні якості вчителя як основа формування аксіологічної компетентності молодших школярів. Імідж сучасного педагога. 2022. № 3 (204). С. 43– 47.

Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової: посіб. для вчителів і методистів початкового навчання. 2-ге вид., доповн., переробл. К. : Богданова А.М., 2009. 226 c.

Хоружа Л. Аксіологічні орієнтири професійної підготовки педагога (наукові ідеї доктора педагогічних наук, професора, академіка НАПН України О.Я. Савченко). Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2018. (28). https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/181

Якубовська М. Аксіологічні засади у системі творення культурологічної компетентності: модель формування особистості студента. Молодь і ринок. 2019. №8/175. С.90-94.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Пріма, Р. М., Пріма, Д. А., & Рославець, Р. М. (2022). ПРОБЛЕМА АКСІОЛОГІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В НАУКОВИХ СТУДІЯХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 43-47. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-43-47