ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ ЯК ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПОЗИЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

  • Дмитро Анатолійович Пріма Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-2102-9932
Ключові слова: майбутній учитель, початкова школа, професійна позиція, професійне самовизначення, самоактуалізація, саморегуляція, самореалізація.

Анотація

У статті розкрито деякі змістові аспекти феномена «професійне самовизначення», що розглядається нами як підґрунтя формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи. Крізь призму соціально-педагогічного, диференціально-психологічного, процесуально-результативного підходів виокремлено суб’єктно-особистісний, рефлексивно-оцінювальний, смисловий, ціннісний, ціннісно-смисловий, проективний та мотиваційно-цільовий аспекти професійного самовизначення майбутнього вчителя. Внесено уточнення щодо трактування і розмежування понять «самовизначення», «самоактуалізація», «саморегуляція», «самореалізація».

Посилання

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.
Сальцева С. В. Ступени профессионального самоопределения / С. В. Сальцева. – Оренбург: НПЛ «Поиск», 1994. – 49 с.
Шавир П. А. Психология профессионального самоопределения в ранней юности / П. А. Шавр. – М. : Педагогика, 1984. – 95 с.
Шереметова Г. П. Состояние проблемы профессионального самоопределения личности в гуманитарной науке / Г. П. Шереметова // Режим доступа: www.eduportal44.ru
Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандибович. – Минск, 1976. –140 с.
Бобровская А. Н. Профессиональное самоопределение старшеклассников в проектной деятельности: автореф.дис. … канд. пед. наук / А. Н. Бобровская. – Волгоград, 2006. – 24 с.
Ретивых М. В. Формирование у старшеклассников готовности к профе-ссиональному самоопределению: автореф. дис. … канд. пед. наук / М. В. Ретивих. – Брянск, 1997. – 28 с.
Енциклопедія освіти [гол.ред. В. Г. Кре-мень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
Вахромов Е. Е. Психологические концепции развития человека. Теория самоактуализации: [учеб.пособие] / Е. Е. Вахромов. – М. : Междунар. пед. акад., 2001. – 162 с.
Психологическая энциклопедия / [под ред. Р. Корсини, А. А. Ауэрбаха; пер.на русск.яз. А. А. Алексеев]. – М., 2003. 1096 с.
Бандура А. Принципы социального научения / А. Бандура // Современная зарубежная социальная психология / под ред. Г. М. Андреевой. – М., 1984, – С. 55–60.
Пріма Р. М. Теоретико-методичні засади формування професійної мобільності майбутнього фахівця початкової освіти / Раїса Миколаївна Пріма: дис.. …. док. пед.. наук. – Одеса, 2010. – 367 с.
Maslow A.  H. Motivation and personality / A. H. Maslow. [Second Ed.]. – New York e.a.: Harper&Row, 1970. – 369 p.
Михайлов И. В. Проблемы профессиональной зрелости в трудах Д. Е. Сью-пера / И. В. Михайлов // Вопросы психологии, 1985. – № 5. – С. 110–112.
Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н. С. Пряжников. – М. : Ин-т практ. психологии; Воронеж: НПО МОДЭК, 1996. – 256 с.
Super D.  E. Synthetic: Or is it distillation / D. E. Super // The personnel and guidance journal. 1983. – Vol. 61, № 8. –P. 508–512.
Завалевський Ю. І. Педагогічні технології підготовки конкурентоспроможного вчителя: [навч. посіб.] / Ю. І. Завалевський. Чернівці: Букрек, 2011. – 303 с.
Психолого-педагогический словарь для учителей и руководителей общеобразовательных учреждений / Под ред. В. А. Мижерикова. –Ростов-н/Д: Изд-во «Феникс», 1998. – 544 с.
Опубліковано
2019-10-28
Як цитувати
Пріма, Д. А. (2019). ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ ЯК ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПОЗИЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (182), 179-183. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/138