СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА КУРСУ ФІЗИКИ І АСТРОНОМІЇ ПРИ ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ІНЖЕНЕРНОГО ПРОФІЛЮ

  • Анна Володимирівна Бевз Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8989-5784
Ключові слова: методика фізики, фізика і астрономія, фахові коледжі інженерного спрямування, професійно орієнтовані задачі з фізики

Анотація

У системі закладів фахової передвищої освіти інженерного профілю фізика є фундаментальною наукою, що забезпечує основу для формування у студентів знань, умінь та навичок загальнотехнічних та спеціальних дисциплін. Навчання фізики має бути пов’язано з обраною спеціальністю і базуватися на конкретних процесах і явищах, що лежать в основі професійної діяльності майбутнього фахового молодшого бакалавра, а отже має бути спрямованим на формування професійної компетентності.

Ми переконані, що приорітетним напрямком підготовки майбутніх випускників фахових коледжів інженерного спрямування є навчання курсу фізики і астрономії.

Проте реалізація професійного спрямування навчання фізики у інженерних фахових коледжах пов’язана з певними об’єктивними труднощами: труднощі у переорієнтації навчання фізики на професійну спрямованість, оптимізації об’єму навчального матеріалу при лімітованій кількості годин, складність професійно-зоорієнтованих задач та ін.

Отже потрібно сформувати таку дидактичну модель навчального предмету, яка, шляхом інтеграції, включатиме в зміст курсу фізики і астрономії профільної школи також блок понять спрямованих на професійну діяльність.

Посилання

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/700fb8e0-fc6e-11e7-b8f5-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF (дата звернення 22.11.2021р.)
Дробін А.А. Формування фізичних понять у школярів на основі статистичного та імовірнісного підходів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня к-та пед. наук : 13.00.02. Кіровоград, 2012. 20 с.
Єфименко С.М. Методика формування предметної компетентності з фізики студентів коледжів техніко-технологічного напряму з використанням систем комп’ютерної графіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня к-та пед. наук : 13.00.02. Бердянськ, 2021. 24 с.
Кузьменко О.С. Формуваня наукового мислення студентів під час розв’язування задач професійно зорієнтованого спрямування з фізики на засадах STEM-освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 82. С. 86–91. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.82.19.
Лазаренко Д.С. Методика навчання механіки в профільній школі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня к-та пед. наук : 13.00.02. Кіровоград, 2015. 22 с.
Металорізальні верстати. URL: https://www.met.ua/product-category/metaloobrobni-verstaty1/metalorizal-ni-verstaty/ (дата звернення 23.11.2021р.)
Про затвердження стандарту фахової передвищої освіти за спеціальності 131 Прикладна механіка галузі знань 13 Механічна інженерія освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр». Наказ Міністерства освіти і науки України від 30.11.2021 р. №1284. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/Zatverdzheni.standarty/2021/11/30/131-Prykladna.mekhanika.30.11.pdf (дата звернення 23.11.2021р.)
Про Національну доктрину розвитку освіти. Указ Президента України. Доктрина від 17.04.2002 № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/347/2002 (дата звернення 22.11.2021р.)
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року. Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/722/2019 (дата звернення 22.11.2021р.)
Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text (дата звернення 22.11.2021р.)
Руденко Є.В. Методика навчання атомної та ядерної фізики у педагогічних коледжах І-ІІ рівня акредитації : дис. ... к-та пед. наук : 13.00.02, 13.00.04 / Центральноукр. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кропивницький, 2021. 272 с.
Садовий М.І. Особливості методики професійно спрямованого навчання загальноосвітніх дисциплін у закладах фахової передвищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 198. С. 55-59.
Слюсаренко В. Методика формування експериментальних компетентностей старшокласників з оптики. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. №. 8 (1). С. 131-134.
Токарні верстати серії Toolroom. TL-1. URL: https://www.haascnc.com/ru/machines/lathes/toolroom-lathe/models/tl-1.html (дата звернення 23.11.2021р.)
Трифонова О.М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій у навчанні фізики і технічних дисциплін : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02, 13.00.04 / Центральноукр. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кропивницький, 2020. 595 с.
Фізика і астрономія. Навчальні програми для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту та профільний рівень) ; авторський колектив Національної академії педагогічних наук під керівництвом Ляшенка О.І. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-i-astronomiya-10-11-avtorskij-kolektiv-pid-kerivnicztvom-lyashenka-o-i.doc. (дата звернення 20.11.2021р.)
Фізика. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи (рівень стандарту та профільний рівень); (авторський колектив під керівництвом Локтєва В.М.). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-10-11-avtorskij-kolektiv-pid-kerivnicztvom-lokteva-vm.pdf. (дата звернення 20.11.2021р.)
Опубліковано
2021-11-29
Як цитувати
Бевз, А. В. (2021). СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВА КОМПОНЕНТА КУРСУ ФІЗИКИ І АСТРОНОМІЇ ПРИ ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ІНЖЕНЕРНОГО ПРОФІЛЮ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (201), 150-155. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-150-155