СТРАТЕГІЧНІ ВИМІРИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

  • Лариса Михайлівна Наконечна Інститут спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка НАПН України https://orcid.org/0000-0003-3876-6813
Ключові слова: інклюзивна освіта, інклюзивна практика, діти з особливими потребами; системний, командний (мультидисциплінарний), середовищний, кондуктивний, особистісний підходи

Анотація

В статті представлено специфіку трактування та втілення ключових підходів в інклюзивній освіті у північноамериканських країнах та Україні, що дає змогу виявити спільні та специфічні для нашої країни позиції. Розглянуто теоретичні позиції провідних зарубіжних вчених стосовно кожного з визначених підходів та вектори наукових позицій українських вчених. Визначено специфіку науково-методичного опрацювання цих підходів північноамериканськими дослідниками, що полягає в деталізації вихідних положень та конкретизацій прийомів та способів втілення кожного з них на практиці. Відповідно, цей порівняльний аналіз може бути використаний як основа для подальшого удосконалення та поширення інклюзивної практики в освітній системі України.

Посилання

Bronfenbrenner U. The bioecological model from a life course perspective: Reflections of a participant observer // Examining lives in context. Washington, DC, 1995. P. 599–609.
Kolupayeva A., Taranchenko О., Dani-lavichute E. (2014), Special Education Today in Ukraine, in Anthony F. Rotatori, Jeffrey P. Bakken, Sandra Burkhardt, Festus E. Obiakor, Umesh Sharma (ed.) Special Education International Perspectives: Practices Across the Globe (Advances in Special Education, Volume 28) Emerald Group Publishing Limited, pp. 311 – 351.
Mastfopieri М. A. Promoting inclusion in secondary classrooms // Learning Disabilities Quarterly. 2001. № 24. P. 265–274;
Podemski R. S Comprehensive administration of special education. Columbus, OH, 1995. P. 286–288.
Montogomery W. Creating culturally responsive, inclusive classrooms // Teaching Exceptional Children, 2001. № 33. P. 4–9.
Moore M. Including parents with disabled children. // Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms: Key issues for new teachers. London andNew York, 2011. P. 133–136.
Patterson A. Working with the «experts»: Working in partnership with other education professionals // Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms: Key issues for new teachers; London and New York, 2011. P. 150–153.
Sapоn-Shevin М. Because we can change the world: A practical guide to building cooperative, inclusive classroom communities. Boston 1999. P. 45.
Опубліковано
2019-08-28
Як цитувати
Наконечна, Л. М. (2019). СТРАТЕГІЧНІ ВИМІРИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (180), 185-189. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/118