ДИЗАЙН ВІЗУАЛІЗАЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЯК АСПЕКТ ОПТИМІЗАЦІЇ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ

Ключові слова: візуалізація, наочність, навчальна презентація, навчальний слайд, композиція, освітній дизайн, фахова підготовка вчителя

Анотація

Фахова підготовка сучасного вчителя неможлива без грамотного використання інформаційно-комунікаційних технологій. Сучасне суспільство вимагає від освіти нових способів подачі знань для швидкого сприйняття й усвідомлення великого обсягу інформації. Це можливе за умови створення ефективного візуального навчального матеріалу, який здатен впливати на когнітивні процеси засвоєння нових знань здобувачами освіти. Навчальні презентації сьогодні є мінімальною кваліфікаційною вимогою фахової підготовки вчителя. Проте попри загальновизнаний дидактичний потенціал наочних засобів навчання, їхній дизайн залишається стихійним за характером, що знижує їх ефективність. Презентація має сприяти розвитку мислення, тримати увагу, бути зрозумілою і цікавою. А для цього слід розуміти й дотримуватись правил композиції, вміло використовувати закони й засоби дизайну в контексті використання резервів візуальної мови. Для посилення освітнього ефекту слід базуватись на ключових принципах побудови окремих слайдів і цілої презентації за А. Каптеревим, серед яких слід виділити принцип фокусування, принцип контрасту і принцип єдності.

Посилання

Андрощук І. Візуалізація навчальної інформації під час викладання дисципліни «Педагогічна майстерність» / І. Андрощук. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2011. № 37. С. 62-70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2011_37_11 (дата звернення 10.10.2021р.)
Ариели Д. Предсказуемая иррациональность. Скрытые силы, определяющие наши решения / Ден Ариели ; пер. с англ. Павла Миронова ; Стокгольмская школа экономики. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2010. 296 с.
Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / Рудольф Арнхейм. Благовещенск : БГК им. И. А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. 392 с.
Биков В. Ю. Проблеми та перспективи інформатизації системи освіти в Україні / В. Ю. Биков. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2 : Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2012. № 13. С. 3-18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2012_13_3.
Каптерев А. Мастерство презентации. Как создавать презентации, которые могут изменить мир / Алексей Каптерев ; пер. с англ. С. Кировой. 3-е изд. Москва : Манн, Иванов и Фербер, Эксмо, 2014. 336 с.
Синєпупова Н. Композиція: Тотальний контроль / Наталія Синєпупова ; з російської переклала Роза Туманова. Київ : ArtHuss, 2019. 240 с.
Тюріна В., Данченко І. Врахування особливостей кліпового мислення в процесі здійснення професійної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Theoretical and practical scientific achievements: research and results of their implementation: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the I International Scientific and Theoretical Conference (Vol. 3), Pisa, Italian Republic: NGO European Scientific Platform. 2021. С.117-120 URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/issue/view/12.02.2021/444
Сучасні інформаційно-комунікаційні технології : Навчальний посібник. / Швачич Г.Г. та ін. Дніпро : НМуеАУ, 2017. 230 с.
Опубліковано
2021-11-29
Як цитувати
Лихолат, О. В. (2021). ДИЗАЙН ВІЗУАЛІЗАЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЯК АСПЕКТ ОПТИМІЗАЦІЇ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (201), 98-101. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-98-101