АКМЕОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ

  • Світлана Едуардівна Генкал Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-7812-6103
Ключові слова: акмеологія, акмеологічні технології, майстерність, професіоналізм, самовдосконалення, конкурентоспроможність, вчитель біології

Анотація

Статтю присвячено проблемі формування професійної компетентності майбутніх вчителів біології згідно з сучасними вимогами до організації навчального процесу у закладах вищої освіти. Відзначається, що здобуття наукових знань та їх втілення в практичній діяльності потребує створення ряду умов, які б сприяли розвитку особистості майбутніх фахівців. У статті зазначається, що незважаючи на перспективи і можливості, які надає вища освіта, існує проблема самореалізації здобувачів в освітній діяльності. Мета статті полягає в обґрунтуванні можливостей акмеологічного підходу до формування професійної компетентності майбутніх вчителів біології. Професійна компетентність майбутніх вчителів біології розглядається як складна багатоаспектна категорія, що включає: знаннєвий компонент, ціннісно-мотиваційний, особистісні якості та спрямованість на продуктивну педагогічну діяльність. У статті обґрунтовуються шляхи реалізації акмеологічного підходу до формування компетентності фахівців як умови особистісного і професійного розвитку, досягнення конкурентоспроможності та вершин педагогічної майстерності.

Посилання

Акмеологічна концепція розвитку професійного педагога. Професійна педагогічна освіта: акмесинергетичний підхід: монографія. За ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 5–57.
Вакуленко В.М. Педагогічна акмеологія: досягнення і проблеми. Філософія освіти. 2006. №3(5). С. 124–134.
Генкал С.Е. Створення ситуації успіху на уроках біології як засобу формування предметної компетентності учнів профільних класів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми: Сум ДПУ ім. А.С.Макаренка, № 7(51), 2015. С.223–230.
Дубасенюк О.А. Акмеологічний підхід як стратегічний орієнтир особистісно орієнтованої педагогічної освіти. Проблеми освіти: Збірник наукових праць. Вип. 84. Житомір-Київ, 2015. С. 25–30.
Євтух М.Б., Скорик Т.В. Акмеологічний підхід до становлення професійної успішності майбутнього вчителя. Вісник № 7 (163). (2020). Серія: Педагогічні науки. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720423/1/visnik_163(7)-8-13.pdf. (дата звернення 20.10.2021р.)
Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. (дата звернення 20.10.2021р.)
Концепція розвитку педагогічної освіти (2018). URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti. (дата звернення 20.10.2021р.)
Ніколаєску І.О. Практичні основи акмеологічного розвитку особистості в умовах освітньо-інформаційного простору: навч. метод. посіб. Черкаси: ОІПОПП, 2012. 54 с. URL: https://ns-ymnasium.org.ua/attachments/article/222/Практичні%20основи.pdf. (дата звернення 20.10.2021р.)
Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: навчальний посібник. За ред. І.Л. Холковської. Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД», 2017. 144 с.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf. (дата звернення 20.10.2021р.)
Смагін І.І. Структура професійної компетентності педагога: нормативно-функціональний підхід. Народна освіта. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5001 (дата звернення 20.10.2021р.)
Опубліковано
2021-11-29
Як цитувати
Генкал, С. Е. (2021). АКМЕОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (201), 73-77. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-73-77