ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОСВІТНІХ ВИМІРЮВАНЬ

  • Катерина Сергіївна Акбаш Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-3676-4574
  • Наталя Олексіївна Пасічник Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-0923-9486
  • Ренат Ярославович Ріжняк Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1977-9048
Ключові слова: формування дослідницьких компетенцій, прості гендерні індекси, індекс гендерної нерівності, дослідницька ситуація

Анотація

Стаття присвячена розкриттю змісту формування дослідницьких компетенцій оперувати простими та складними статистичними показниками гендерної рівності у майбутніх фахівців з освітніх вимірювань за освітньою програмою «Освітні вимірювання. Гендерні студії: науковий аспект» у різноманітних дослідницьких ситуаціях.

В результаті дослідження автори прийшли до висновку, що формування умінь оперувати статистичними показниками гендерної рівності у процесі практичної підготовки магістрів за освітньою програмою «Освітні вимірювання. Гендерні студії: науковий аспект» характеризується такими особливостями: по-перше, практика використання змодельованих навчальних ситуацій, суть яких полягала у дослідженні використання простих гендерних індексів у демографічній та соціальній статистиці та у адаптації складного індексу гендерної нерівності на регіональний рівень, сприяє тому, що студенти отримали можливість системно реалізувати теоретичну й практичну складову підготовки, цим самим ґрунтовніше засвоїти базові категорії основ гендерних досліджень; по-друге, необхідність проведення якісного аналізу отриманих розрахункових даних стимулює пізнавальну активність й самоосвітню діяльність студентів; по-третє, важливим компонентом практичної підготовки за запропонованою методикою стало формування в студентів дослідницьких умінь, вироблення компетенцій проводити узагальнення та формулювати системні висновки з проведеної серії гендерних статистичних та якісних досліджень.

Посилання

Education Indicators. Technical guidelines. UNESCO Institute for Statistics 2009. P.49.
Gender-sensitive Education Statistics and Indicators a practical Guide. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. 1997. 37 p.
Акбаш К., Пасічник Н., Ріжняк Р. Визначення показників розподілу гендерних груп за характерними ознаками. Статистика України. 2017. т. 77. № 2. с. 6–12.
Акбаш К., Пасічник Н., Ріжняк Р. Аналіз анкетування з гендерної тематики студентів з використанням показників питомої асиметрії. Науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах «Грані». 2017. т. 20. № 6/146. с. 5–16.
Акбаш К., Пасічник Н., Ріжняк Р. Визначення показників розподілу характерних ознак у гендерних групах (на прикладі студентів факультету). Наукові записки Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки, вип. 31. Кропивницький: ЦНТУ, 2017. С. 236–244.
Агєєва В. Жіночий простір. К.: Факт, 2003. 280 с.
Близнюк В. Гендерні відмінності оплати праці в Україні. Україна: аспекти праці. 2012. № 6. С.18–25.
Головашенко І.О. Гендерний підхід в системі освіти: узгодження національного досвіду з міжнародними стандартами. URL: www.gender.univer.kharkov.ua. (дата звернення 22.09.2021р)
Грішнова О.А., Пасєка С.Р., Пасєка А.С. Трудовий потенціал України: оцінка стану, ефективність використання, стратегічні напрями розвитку: монографія. Черкаси: Маклаут, 2011. 358 c.
Ґендерний аналіз українського суспільства / за ред. Т. Мельник. К.: ПРООН, 1999. 293 с.
Жінки і чоловіки у Кіровоградській області. Статистичний збірник. Кропивницький, 2016.
Когут І. Чим відрізняються жінки і чоловіки: про гендерну (не)рівність у вищий освіті, 2014. Аналітичний центр CEDOS. URL: http://www.cedos.org.ua/uk/discrimination/chym-vidrizniaiutsia-zhinky-i-choloviky-pro-hendernu-ne-rivnist-u-vyshchii-osviti] (дата звернення 20.09.2021р)
Кравець В.П. Ґендерні дослідження: прикладні аспекти. Монографія. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2013. 448 с.
Купець О. Комплексний гендерний підхід на ринку праці України та роль державної служби зайнятості. Міжнародне бюро праці, Група технічної підтримки з питань гідної праці та Бюро МОП для країн Центральної та Східної Європи. Київ: МБП, 2010. 78 с.
Лібанова Е. Нерівність в Україні: масштаби та можливості впливу. К.: Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України, 2012. 404 с.
Марценюк Т.О. Гендерні аспекти сфери зайнятості в українському суспільстві. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Х. : ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2011. Випуск 16. С. 328–334.
Смоляр Л. Жіночий рух України як чинник ґендерної рівноваги та ґендерної демократії в українському соціумі. URL: http://www.vlada.kiev.ua/women/zhruk.htm (дата звернення 20.09.2021р)
Опубліковано
2021-11-29
Як цитувати
Акбаш, К. С., Пасічник, Н. О., & Ріжняк, Р. Я. (2021). ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОСВІТНІХ ВИМІРЮВАНЬ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (201), 54-61. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-54-61