КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ОСМИСЛЕННЯ ІДЕЇ «ДИТИНОЦЕНТРИЗМУ» НА ОСНОВІ ЇЇ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО РОЗРОБЛЕННЯ

  • Анна Василівна Кирилюк Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-6233-9697
Ключові слова: ідея «детоцентризму», концептуалізація, міждисциплінарність, метапредметність, універсальність

Анотація

Статтю присвячено розкриттю змісту та особливостей розроблення ідеї «дитиноцентризму» на засадах міждисциплінарності задля її концептуального осмислення. Міждисциплінарність розглядається авторкою у якості наукової стратегії, яка уможливлює аналіз різних соціальних практик сучасного дитиноцентризму (політичних, маркетингових, художніх, інформаційних та ін.). Констатовано, що у такому разі можливим стає виведення ідеї «дитиноцентризму» за межі «must have» явища сьогодення, нормативної, «ідеальної» моделі сучасних навчально-виховних систем. Визначено, що методологічний потенціал міждисциплінарності полягає у можливості проблематизувати наявні виховні тенденції, пов’язані як-от із розміщенням дітей у центр життя дорослих, демонструванням надвисокого рівня особистих інвестицій батьків, максимізація благополуччя дітей, навіть за рахунок власного добробуту, а також готовністю вибудовувати пріоритети фінансових, часових, особистих та інших ресурсів на користь виключно дітей.

Посилання

Бесчасная А. А. Междисциплинарный характер социологических исследований детства // Теория и практика общественного развития. – 2015. – № 18. – С. 16–20.
Детство XXI века в социогуманитарной перспективе: новые теории, явления и понятия: коллективная монография / научн. ред. С. Н. Майорова-Щеглова. – М. : РОС, 2017. – 203 с.
Квас О. В. Розвиток ідей дитиноцентризму в педагогічній теорії та практиці (друга половина ХІХ – перша половина ХХ століття) : автореф. дис. ... наук. ступеня докт. пед. наук : 13.00.01 / О. В. Квас. – Дрогобич, 2012. – 45 с. URL: https://mydisser.com/en/catalog/view/238/239/9659.html
Киященко Л. П. Междисциплинарность – область взаимодействия философии и социологии / Л. П. Киященко // Социологические исследования. – 2016. – № 2. – С. 3–11.
Лубский А. В. Междисциплинарные научные исследования: когнитивная «мода» или социальный «вызов» / А. В. Лубский // Социологи-ческие исследования. – 2015. – № 10. – С. 3–11.
Сібагатов С. С. Метапредметний підхід як спосіб реалізації принципу профільного навчання. Блог вчителя історії С. Сібагатова. URL: https://sibagatov.blogspot.com/2016/02/blog-post_62.html
Трубачева С. Е. Метапредметний аспект формування загальнонавчальних компетентностей учнів в умовах профільного навчання / С. Е. Трубачева // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: «Педагогіка, соціальна робота». – 2015. Випуск 36. – С. 183–185. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/11658/1/8F.pdf
Юдин Э. Г. Системный подход и принцип деятельности: Методологические проблемы современной науки / Э. Г. Юдин. – М. : Наука, 1978. – 391 с.
Опубліковано
2019-08-28
Як цитувати
Кирилюк, А. В. (2019). КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ОСМИСЛЕННЯ ІДЕЇ «ДИТИНОЦЕНТРИЗМУ» НА ОСНОВІ ЇЇ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО РОЗРОБЛЕННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (180), 159-162. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/113