ПІДГОТОВКА STEM ОСВІТЯН: МІЖНАРОДНИЙ КОНТЕКСТ

Ключові слова: STEM, підготовка, едукатор, MINT, Національний центр «Мала академія наук України»

Анотація

У статті розглядається один із новітніх перспективних векторів розбудови STEM навчання, пов'язаний зі спеціалізованою підготовкою освітян формальної і неформальної освіти (едукаторів). Стрімкий рух розвитку науки та технологій в усьому світі детермінує появу новітніх дидактичних напрямів. У статті відображено досвід США, Австралії, Німеччини, Малайзії, Ірландії – провідних країн у впровадженні STEM, та проведено аналіз планів та напрямів в підготовці STEM освітян на найближчі роки. Розглянуто найбільш популярні типи підготовки STEM едукаторів на різних рівнях освіти від підвищення кваліфікації до магістерських програм. Продемонстровано приклади онлайн платформ підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних дисциплін. Приділено увагу ролі літніх STEM таборів для здобуття автентичного досвіду STEM едукатора. Розглянуто основні риси магістерських програм з підготовки STEM-едукаторів. Зазначено можливості STEM лабораторії МАНЛаб у контексті відповідної підготовки освітян.

Посилання

John B. Taylor Harald Uhlig. Handbook of macroeconomics. Amsterdam: North Holland, 2016.

STEM jobs: 2017 Update. (2021, March 24). URL: https://www.commerce.gov/data-and-reports/reports/2017/03/stem-jobs-2017-update (дата звернення 20.04.2021)

Science, technology, engineering, and math, including computer science. (n.d.). URL: https://www.ed.gov/stem (дата звернення 20.04.2021)

Definitions for educator (n.d.). URL: http://www.definitions.net/definition/educator (дата звернення 21.04.2021)

J.K.Andreasen, C.R.P.Bjørndal, V.B.Kovač. Being a teacher and teacher educator: The antecedents of teacher educator identity among mentor teachers. Teaching and Teacher Education, 85, 281-291. doi:10.1016/j.tate.2019.05.011

What is difference between a teacher, an educator and an ... (n.d.). URL: https://www.quora.com/What-is-difference-between-a-teacher-an-educator-and-an-educationist (дата звернення 21.04.2021)

Carlton South Vic: Education Council. Retrieved May 21, 2021, STEM Partnerships Forum Report: Response. from URL: https://innovation.ed.gov/files/2016/09/AIR-STEM2026_Report_2016.pdf (дата звернення 21.04.2021)

A.P. Carnevale, M. Melton, N. Smith, (n.d.). Stem: Science Technology Engineering Mathematics. URL: https://cew.georgetown.edu/wp-content/uploads/2014/11/stem-execsum.pdf (дата звернення 21.04.2021)

V.V. Chernomorets, I.V. Vasylenko, M.V. Kovalenko. Development STEM-education in Ukraine (according to the results of the Research «the state of development stem-education in Ukraine»). Scientific Notes of Junior Academy of Sciences of Ukraine, (3(19)), 71-81. doi:10.51707/2618-0529-2020-19-08.

H. Jang. Identifying 21st Century STEM Competencies Using WORKPLACE DATA. Journal of Science Education and Technology, 25(2), 284-301. doi:10.1007/s10956-015-9593-1

O. Buturlina, T. Lysokolenko, S. Dovgal. Reflexion of STEM Implementation in Ukraine. New Perspectives in Science Education: International Conference. URL: https://conference.pixel-online.net/NPSE/files/npse/ed0008/FP/4695-STEM3738-FP-NPSE8.pdf (дата звернення 21.04.2021)

S. Papadakis. Creativity and innovation in European EDUCATION. 10 years ETWINNING. past, present and the future. International Journal of Technology Enhanced Learning, 1(1), 1. doi:10.1504/ijtel.2016.10001503

Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession. Educational Research and Innovation. 2017, doi:10.1787/9789264270695-en

Understanding teachers' pedagogical knowledge. OECD Education Working Papers. 2017, doi:10.1787/43332ebd-en

Teachers’ pedagogical knowledge and the - oecd. (n.d.). URL: https://www.oecd.org/education/ceri/Background_document_to_Symposium_ITEL-FINAL.pdf (дата звернення 21.04.2021)

N. Balyk, O. Barna, G. Shmyger, V. Oleksiuk. Model of Professional Retraining of Teachers Based on the Development of STEM Competencies. (n.d.). URL: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_157.pdf. (дата звернення 20.04.2021)

European awareness Scenario WORKSHOPS | News | Cordis ... (n.d.). URL: https://cordis.europa.eu/article/id/8356-european-awareness-scenario-workshops (дата звернення 21.04.2021)

Systemic opportunities and challenges for STEM teachers’ competence development on Greece, the Netherlands, Bulgaria & Spain ELITe. Enhancing Learning in Teaching via e-inquiries Grand Agreement: 2016-1-EL01-KA201-023647 (n.d.). URL: http://learning-in-teaching.eu/images/docs/EN/IO3/O3_interim.pdf/ (дата звернення 20.04.2021)

«Educate to innovate»: How the Obama plan for STEM (n.d.). URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED514583.pdf (дата звернення 20.04.2021)

progress report on the implementation of the federal ... (n.d.). URL: https://trumpwhitehouse.archives.gov/wp-content/uploads/2017/12/Progress-Report-Federal-Implementation-STEM-Education-Strategic-Plan-Dec-2020.pdf (дата звернення 20.04.2021)

Support for science, technology, engineering and mathematics (stem). URL: https://www.dese.gov.au/australian-curriculum/support-science-technology-engineering-and-mathematics-stem (дата звернення 20.04.2021)

Resolve website. (n.d.). URL: https://resolve.edu.au/ (дата звернення 20.04.2021)

Early learning STEM Australia (ELSA). (n.d.). URL: https://elsa.edu.au/ (дата звернення 20.04.2021)

Our let's count maths program. (n.d.). URL: https://www.thesmithfamily.com.au/programs/numeracy/lets-count (дата звернення 20.04.2021)

Early childhood professional development in stem for educators. (2021, May 19). URL: https://littlescientists.org.au/ (дата звернення 20.04.2021)

A. Brück-Klingberg, J. Althoff. MINT-Berufe: Strukturen und Trends der Beschäftigung in Bremen. IAB-Regional. IAB Niedersachsen-Bremen, No. 01/2019 Nürnberg: IAB, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung.

MINT-Berufe: Immer MEHR IT-FACHKRÄFTE FEHLEN. (2019, June 13). URL: https://www.iwd.de/artikel/mint-berufe-immer-mehr-it-fachkraefte-fehlen-433188/ (дата звернення 20.04.2021)

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025: Pendidikan prasekolah hingga lepas menengah, 2013, Putrajaya, Malaysia: Kementerian Pendidikan Malaysia.

STEM - Department of education and skills. (n.d.). URL: https://www.education.ie/en/Publications/Education-Reports/STEM-Education-in-the-Irish-School-System.pdf (дата звернення 20.04.2021)

Spatial thinking and stem - files.eric.ed.gov. (n.d.). URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1200228.pdf (дата звернення 20.04.2021)

Research news from NTNU and Sintef. (2020, April 02). URL: https://norwegianscitechnews.com/ (дата звернення 20.04.2021)

Professional development Membership: Tier 4 Level EDUCATOR annual license. (2020, July 06). URL: https://steamedu.com/shop/membership-tier-4-level/ (дата звернення 20.04.2021)

FutureLearn. (n.d.). Online courses and degrees from top universities. URL: https://www.futurelearn.com/ (дата звернення 20.04.2021)

FutureLearn. (n.d.). Communication skills for stem volunteers - online course. URL: https://www.futurelearn.com/courses/stem-volunteering-communicating (дата звернення 20.04.2021)

Curious minds. (n.d.). URL: https://www.asi.edu.au/programs/curious-minds/ (дата звернення 20.04.2021)

Graduate school of arts and Sciences. (n.d.). URL: https://as.tufts.edu/graduate (дата звернення 20.04.2021)

International research university. (2021, May 12). URL: https://www.uu.nl/en (дата звернення 20.04.2021)

STEM education masters programs online: Med stem education. (n.d.). URL: https://www.calu.edu/academics/graduate/masters/stem/index.aspx (дата звернення 20.04.2021)

STEM laboratoriia MANLab [STEM-laboratory MANLab]. URL: http://stemua.science (дата звернення 20.04.2021).

Опубліковано
2021-04-26
Як цитувати
Сліпухіна, І. А., Чернецький, І. С., & Жмаєва, А. Є. (2021). ПІДГОТОВКА STEM ОСВІТЯН: МІЖНАРОДНИЙ КОНТЕКСТ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (198), 59-64. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-59-64