ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

  • Тетяна Анатоліївна Вакалюк Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0001-6825-4697
  • Світлана Миколаївна Іванова Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-3613-9202
  • Алла Віленівна Кільченко Інститут інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-2699-1722
Ключові слова: наукометрія, інформаційно-цифрові технології, бази даних, індекс, цитування, науково-педагогічні дослідження

Анотація

У статті розглядається вітчизняний досвід використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень. Цифрова трансформація суспільства, цифрова ера використання комп’ютерних засобів суттєво впливають на вимоги до інструментарію для оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень. Запропоновано авторське тлумачення понять «інформаційно-цифрові технології» та «оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень». Аналіз методик дозволив встановити, що при оцінюванні не враховується така наукова продукція як підручники, навчальні посібники, хрестоматії, глосарії, словники, наукові довідники, бібліографічні покажчики, наукові каталоги, електронні ресурси, бази даних та ін. Оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень доцільно здійснювати у поєднанні експертного оцінювання і наукометричних показників інформаційно-аналітичних систем з відкритим доступом. Перспективою подальших досліджень буде визначення критеріїв і показників оцінювання результативності науково-педагогічних досліджень з використанням інформаційно-цифрових технологій.

Посилання

Вакалюк Т. А., Спірін О. М. Інформаційно-цифрові технології: сутність поняття. Звітна наук. конф. ІІТЗН НАПН України: матеріали наук.-практ. конф., 11 лют. 2021 р., м. Київ / упоряд.: О. П. Пінчук, Н. В. Яськова. К : ІІТЗН НАПН України, 2021. С. 16-17 URL: https://lib.iitta.gov.ua/724023/ (дата звернення 04.04.2021).

Відкриті цифрові системи в оцінюванні результатів науково-педагогічних досліджень / В. Ю. Биков та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 1 (75). С. 294-315. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3589 (дата звернення 06.04.2021).

Інформаційно-аналітична підтримка педагогічних досліджень на основі електронних систем відкритого доступу: посібник / О. М. Спірін та ін. К.: ФОП Ямчинський О. В., 2019. 157 с.

Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: словник. К.: ЦП Компринт, 2019. 134 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718706 (дата звернення 04.04.2021).

Кабінет Міністрів України: Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки. 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80 (дата звернення 04.04.2021).

Карпенко А. В., Будицька Ю. О. Теоретико-методичні основи оцінювання результативності наукової діяльності в Україні. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки: зб. наук. пр. Кропивницький: ЦНТУ, 2017. Вип. 31. 300 с. URL: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/6883/1/6.pdf (дата звернення 06.04.2021).

Методика оцінювання ефективності діяльності наукових установ НАН України. URL: http://www.nas.gov.ua/legaltexts/DocPublic/P-180711-241-1.pdf (дата звернення 05.04.2021).

Методика оцінювання ефективності наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності наукової установи : Наказ М-ва освіти і науки України від 17 верес. 2018 року № 1008. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1504-18#n19 (дата звернення 05.04.2021).

Наукова періодика України та бібліометричні дослідження : монографія / Л.Й. Костенко, О.І. Жабін, Є.О. Копанєва, Т.В. Симоненко. К.: НАН України. Нац. б-ка України ім. В.І. Вернадського. 2014. 173 c. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/nauk-mon/kostenko.pdf (дата звернення 05.04.2021).

Науковці України. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/suak/corp.exe?C21COM=F&I21DBN=SAUA&P21DBN=SAUA (дата звернення 08.04.2021).

Одотюк І. Оцінка результатів наукової діяльності в Україні: нормативно-правовий аспект. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. 2012. № 3. С. 38-42. URL: https://nonproblem.net/wp-content/uploads/2019/12/2012_03_038.pdf (дата звернення 05.04.2021).

Про державну атестацію закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності : Наказ М-ва освіти і науки України від 12 берез. 2019 року N 338. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE33659.html (дата звернення 05.04.2021).

Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 26 листоп. 2015 р. № 848-VIIІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19 (дата звернення 05.04.2021).

Україна 2030Е – країна з розвинутою цифровою економікою / В. Фіщук та ін. 2020. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.htm (дата звернення 04.04.2021).

Цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний – 2020). ГС «ХАЙ-ТЕК ОФІС УКРАЇНА». 2016.

Штовба С. Д., Штовба О. В. Аналіз наукометричних індикаторів для оцінювання здобутків вченого. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2016. № 1. С. 115-123. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vvpi_2016_1_20 (дата звернення 06.04.2021).

Опубліковано
2021-04-26
Як цитувати
Вакалюк, Т. А., Іванова, С. М., & Кільченко, А. В. (2021). ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (198), 19-24. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-19-24